“Dit is géén hip accessoire”: Gucci ligt onder vuur door tulband

Een model toont de tulband van Gucci voor het eerst tijdens de modeshow in Milaan.
afp Een model toont de tulband van Gucci voor het eerst tijdens de modeshow in Milaan.
Gucci zit - nog maar eens - in nauwe schoentjes. Het Italiaanse modehuis had immers een felblauwe tulband in de rekken liggen. Heel onrespectvol, menen critici. 

De tulband kwam deze week ter sprake op sociale media. “Zo’n tulband is geen accessoire waar je munt uit kunt slaan”, zo klinkt de algemene kritische boodschap. “Het maakt deel uit van de religieuze identiteit van Sikhs en wordt beschouwd als een heilig hoofddeksel. Door het te dragen als mode-accessoire gaat die religieuze betekenis volledig verloren." Ter info: de sikhs zijn een religieuze gemeenschap in India. 

Het item stond te koop op luxewebshop Nordstrom. Ondertussen staat te lezen op de site dat het al uitverkocht is. Volgens screenshots - die ondertussen viraal gaan - had de blauwe ‘Full Head Wrap’ een prijskaartje van meer dan € 700.

Het is trouwens niet de eerste keer dat er commentaar komt op de tulband. Het kledingstuk dook voor het eerst op tijdens de modeshow in Milaan vorig jaar. Het Italiaanse modehuis kreeg destijds onder z'n voeten omdat het een blank model had gebruikt om de tulband te tonen. Ook toen werd geopperd dat het showen van zo’n tulband weinig respectvol is tegenover Sikhs. Gucci heeft ondertussen nog niet gereageerd op de heisa.

Eerder dit jaar moest het label al door het stof gaan voor het ontwerp van een damestrui. Die leek volgens sommigen op de racistische blackface-karikatuur. Zowel de trui als de blauwe tulband maken deel uit van de herfst-wintercollectie 2018/2019. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.