“De modewereld communiceert nog niet transparant genoeg”

Fashion Revolution - Cherie Birkner
Duurzaamheid is hip, ook in de modewereld. Maar hoe milieuvriendelijk zijn modebedrijven echt? En wie maakt onze kleren eigenlijk? Om een antwoord te geven op die vraag, publiceert de non-profitorganisatie Fashion Revolution elk jaar een Fashion Transparancy Index, een rapport waarin staat hoe transparant merken écht zijn.

Voor het rapport werden de 200 grootste modebedrijven ter wereld onder de loep genomen. Daarbij werd gekeken of de merken informatie publiceren over hun sociale beleid, de werkomstandigheden, de impact op het klimaat en de toeleveringsketen. Uiteindelijk kregen de merken een score op 250 punten, en die score werd omgezet naar een percentage.

Laten we beginnen met het positieve nieuws: er zijn verschillende merken die op het vlak van transparantie vooruitgang hebben geboekt. Zo zijn er voor het eerst een aantal topmerken die meer dan 60% halen. Adidas haalt de beste score, met 64%. De sportgigant wordt gevolgd door Reebok, Patagonia, Esprit, H&M en C&A. Het merk dat de grootste sprong vooruit heeft gemaakt, is Dior. Het Franse modehuis ging maar liefst 22% vooruit. Ook Nike (21%), New Balance (18%) en Marc Jacobs (17%) zijn grote stijgers. 

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo zijn er 5 merken die amper 0% (!) halen, waaronder Tom Ford. Daarnaast blijft het gemiddelde van alle 200 merken hangen op een schamele 21%. “Dit toont aan dat er nog steeds te veel bedrijven zijn die te weinig moeite doen. Heel wat grote namen geven amper informatie vrij over hun aankooppraktijken. Daardoor hebben we geen zicht op hoe verantwoordelijk de merken echt zijn”, reageert Sarah Ditty, die het rapport geschreven heeft. “Kortom, er is nog veel werk aan de winkel.” 

De Fashion Transparancy Index is gelanceerd in navolging van de ramp van Rana Plaza. Bij de ineenstorting van de fabriek in Bangladesh kwamen destijds meer dan 1.000 kledingarbeiders om het leven en raakten er meer dan 2.000 gewond. 




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Karine Roeland

    Mij interesseert ook enkel de prijs en of het mooi is en het past. Niet iedereen heeft een maandloon om ecologisch verantwoorde spullen te kopen. En enkel merken kopen die 'zogezegd' zorgen voor goede werkomstandigheden en milieubewust zijn, zijn te duur en men is nooit 100% zeker. Arbeiders worden altijd en overal uitgebuit, enkel de bazen verdienen er grof geld aan.

  • Rik Wouters

    Duurzaamheid is hip ? En deze lijst is uiteraard gesponsord door grote dure merken en ketens die hun monsterwinsten zien slinken door concurrentie. En eerlijk gezegd, al worden mijn kleren gemaakt door baby pandas in een sweatshop, absoluut het enige wat telt is zoals guy hier al zei, de prijs, de prijs en de prijs. En duurzaamheid ? Liever een goedkope ikeastoel die je om de twee jaar vernieuwd dan een dure stoel die 10 jaar in je living staat.

  • Richard Derijcke

    Mannekes toch. Zaag, zaag, zaag. Ergens verdient iemand zijn brood met het maken van jouw kleren.

  • Guy Dupont

    Wie de kleren maakt interesseert me totaal niet. Ook hoef hier totaal geen informatie over te hebben of te ontvangen. Mijn interesse is alleen het aanbod en de prijs van de fabrikant. Samen met het gemak van kunnen aanschaffen of geleverd krijgen.