Exclusief voor abonnees

Waarom Tinder wil dat we zo lang mogelijk single blijven

“De app hoopt dat we na een mislukte scharrel snel weer terugkomen”

Getty Images
U hoopt een lief te scoren via Tinder? De app belooft te helpen, maar probeert jou in de realiteit juist zo lang mogelijk vrijgezel te houden. “Hoe langer je de datingapp gebruikt, hoe groter de kans dat je uit frustratie gaat betalen voor meer opties. Ondertussen verzamelt Tinder zoveel mogelijk gegevens.”

Match. Chat. Date. klinkt de slogan van Tinder, de app waarbij je al swipend op zoek gaat naar een losse scharrel dan wel een nieuwe grote liefde. Over happily ever after rept de reclame met geen woord, want dat is ironisch genoeg niet de bedoeling van het bedrijf achter de populaire datingapp, legt dr. Elisabeth Timmermans (Eramus Universiteit Rotterdam) uit. De communicatiewetenschapper doet al sinds 2015 onderzoek naar hoe sociale media ons liefdesleven beïnvloeden en schreef haar bevindingen neer in Liefde in tijden van Tinder, dat vrijdag verschijnt.

Timmermans: “Het businessmodel van Tinder is erop gericht dat je zo lang mogelijk single blijft. De gratis versie van de app is nét leuk en verslavend genoeg, zodat je blijft terugkeren. Als je pas op Tinder zit, krijg je bijvoorbeeld nog veel interessante profielen te zien. Na een tijd neemt dat af en vermindert ook het aantal matches.”

“Je raakt gefrustreerd en bent steeds meer bereid om te betalen voor extra opties. Zo kan je met Tinder Gold of Premium iemand terugroepen die je per ongeluk weg had geswipet, of enkel profielen bekijken van mensen die jou al geliket hebben.”

Hoe langer we op Tinder blijven plakken, hoe meer gegevens het bedrijf van ons verzamelt

Elisabeth Timmermans

Dat jij een langdurige, stabiele relatie overhoudt aan al dat swipen, is niet interessant voor Tinder. Het bedrijf wil vooral dat we na een mislukte scharrel snel terugkeren naar de app. Want hoe meer we op Tinder zitten, hoe meer gegevens we prijsgeven. “Niet alleen over onze relatievoorkeuren. Door ook onze Facebook-, Instagram- en Spotify-account aan Tinder te koppelen, komt het bedrijf veel over ons te weten. En dat is interessant om adverteerders aan te trekken.” Met succes: eind 2017 werd de waarde van Tinder geschat op drie miljard dollar. Het bedrijf schopte het daarmee tot één van de best verdienende apps dat jaar, en liet daarmee zelfs YouTube en Netflix achter zich, aldus Timmermans.

Offline daten zal in de toekomst weer populairder worden. Kijk naar “Minder Tinder”-fuiven, of het enorme succes van Blind Getrouwd.

Elisabeth Timmermans

Geen hopeloze zaak

Dat Tinder rijk wordt van onze vruchteloze zoektocht naar liefde, wil volgens de communicatiewetenschapper niet zeggen dat online daten een hopeloze zaak is. “Uit Vlaams onderzoek blijkt dat 13% van de mensen een partner online heeft gevonden. Ik stelde dan weer zelf in onderzoek vast 27% van de Tindergebruikers die ook op date gaat met een match, daar een relatie aan over houdt. Ikzelf trouwens ook, want ik vond drie jaar geleden mijn huidig lief op Tinder(lacht). Het probleem met de gratis app is dat lang niet alle gebruikers een serieuze relatie zoeken. “Uit verveling” is de vaakst voorkomende reden die mensen aanhalen om Tinder te installeren. Daarna volgt “nieuwsgierigheid” en “vrienden maken”.  De zoektocht naar liefde komt pas op de vierde plaats.” Wie worstelt met het vinden van de ware via de gratis app, raadt Timmermans dan ook aan om met andere formules te experimenteren. “Probeer een andere datingapp die meer aansluit bij wat je zoekt, of betaal om online te daten. Dan vis je in een vijver waar meer mensen op zoek zijn naar een serieuze relatie.”

Minder Tinder

Ook verwacht Timmermans dat we in de toekomst opnieuw vaker offline naar liefde op zoek gaan. “De overdaad aan keuze via het online datingcircuit is overweldigend. Als tegenreactie worden nu al “Minder Tinder”-fuiven georganiseerd in onder meer Gent en Antwerpen, voor singles die het eindeloos swipen moe zijn. Maar ook de enorme populariteit van Blind Getrouwd kadert binnen die “Tinder-moeheid”. We zijn het beu om te blijven zoeken in het eindeloze aanbod, dus leggen we de beslissing graag in de handen van anderen.”




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Nils Droeshaut

    Ik vond nochtans zonder een cent te betalen, de liefde van mn leven via tinder! Blij dus dat deze app bestond!

  • Nicolas Van Hoecke

    Uiteindelijk draait alles om geld, zal wel op alle sites zo zijn.