Ga naar de mobiele website
^ Top

Test-Aankoop: "Capri-Sun is ongezonder dan het lijkt"

thinkstock
Een zakje 'vruchtendrank' in de schooltas van je kleinste, voor een gezonde portie vitaminen? Dat klinkt beter dan het is, volgens Test-Aankoop. De consumentenorganisatie kaart aan dat Capri-Sun niet zo gezond is als ze het doen uitschijnen, door de omschrijving van een 'vruchtendrank' in reclamefolders. "Deze drankjes bevatten maar 12% vruchtensap," klinkt het.

In juni waarschuwde de Franse voedselwaakhond Foodwatch al voor Capri-Sun, het bekende zakje sap van de Coca Cola Company met een gezond en kindvriendelijk imago. Ook Test-Aankoop schaart zich nu achter die verwittiging: "Capri-Sun is een limonade, géén vruchtendrank zoals de reclamefolder van supermarktketen Lidl beweert," schrijft de consumentenorganisatie op haar website. "De drankjes bevatten maar 12% vruchtensap. Dat is veel te weinig om de naam vruchtendrank te mogen dragen." Om de naam vruchtendrank mee te krijgen, moet er minimum 50% vruchten in een drankje zitten. Bij bepaalde vruchten, zoals zwarte bessen, is dat maar 25%.

"Fruity Water"

Test-Aankoop hekelt de manier waarop Lidl het drankje gezonder voorstelt door het "vruchtendrank" te noemen, wat officieel tegen de wet is. Daarnaast gebruikt de Coca Cola Company een klassieke marketingtruc: stukken fruit op de verpakking zorgen ervoor dat het er gezond uitziet, terwijl er amper fruit in de verpakking is terug te vinden. De nieuwe variant van Capri-Sun - Fruity Water - wekt ook de illusie om gezond te zijn door 'water' in de merknaam op te nemen. Maar ook dat is een limonade. De term "vruchtenlimonade" zou wel correct zijn, aldus Test-Aankoop.

De bewuste reclamefolder die Test-Aankoop tegen de borst stoot
rv De bewuste reclamefolder die Test-Aankoop tegen de borst stoot

Alternatieven van huismerken

Ook gelijkaardige zakjes limonade van het huismerk Boni van Colruyt bevatten slechts 12% vruchten, maar worden wel correct als "sinaaslimonade" of "tropical limonade" omschreven in de folder van de supermarkt zelf. Aldi omschrijft zijn gelijkaardig product terecht als "vruchtenlimonade", doordat het een vruchtengehalte van slecht 12% heeft. Al zijn deze alternatieven evenmin gezonde drankjes, terwijl de fruitige verpakkingen de consument van het tegendeel proberen te overtuigen.

Colruyt
Aldi
Meer over



3 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Arofnogneu Van pluto

    Dat was vroeger ook met punica...

  • mieke jansens

    wie heeft er nu ooit geloofd dat dit gezond is ....

  • Georges Vande Velde

    We worden al veel langer bedrogen dan we zelf dachten. De moderne marketingmannen en vrouwen zijn echte gangsters geworden. Verkopen ten koste van alles is hun motto!

Meld een bug