Winterdip? Drie manieren om jezelf op te vrolijken

Daiga Ellaby / unsplash
Na een ontkenningsfase kunnen we er niet meer omheen: de jassen worden steeds dikker, sjaals en wanten zijn hét accessoire du moment. Voel jij je ook sneller moe en ben je prikkelbaarder? Hoog tijd om die winterdip op winterslaap te sturen.

Last van neerslachtigheid tijdens de winter? Dan kamp je mogelijk met seasonal affective disorder (SAD) ofwel depressieve gevoelens die gelinkt worden aan het seizoen. Vooral tijdens deze periode zijn we daar gevoeliger aan. "Licht speelt hierbij een belangrijke rol," legt psychiater Norman Rosenthal uit aan Today, de man die SAD in het leven riep. "En dan vooral het gebrek eraan." De dagen worden korter, we komen minder in contact met zonlicht en dat heeft invloed op ons humeur.

De eerste tekenen van de winterdip
Natuurlijk spelen ook persoonlijke factoren mee, zoals stress en genetische aanleg. Maar studies hebben aangetoond dat 10% van de mensen die in de meest noordelijke gebieden wonen - waar de dagen het kortst zijn - een soort van winterdepressie ervaren. "Als je de eerste tekenen vroeg opmerkt, dan heb je nog de energie en focus om op tijd in te grijpen voor het erger wordt," tipt de psychiater. 

Die signalen bestaan uit één of meerdere symptomen uit dit lijstje:
- je hebt meer slaap nodig dan gewoonlijk
- je raakt snel geïrriteerd
- je bent trager en slomer
- je komt een beetje bij
- je hebt meer zin in zoete en zoute snacks
- taken voelen moeilijker aan

Symptomen inperken of de blues voor zijn? Deze drie tips van Norman Rosenthal helpen.

1. Ga buiten wandelen
Zelfs een wandeling van 20 à 30 minuten per dag levert al gezondheidsvoordeel op. Voldoende blootgesteld worden aan licht - zeker als je een hele dag binnen zit en dus weinig natuurlijk daglicht ziet - is extra belangrijk. Dat komt omdat daglicht ons bioritme mee bepaalt, waardoor we 's avonds beter de slaap kunnen vatten. Bovendien zorgt het ervoor dat ons lichaam serotine produceert, wat ons humeur een boost geeft. Haal eens - letterlijk - een frisse neus voor je thuis in de zetel ploft, of doe een ommetje tijdens de lunchpauze.

2. Laat licht binnen
Ook als je wél binnen zit, is het belangrijk om voldoende daglicht te absorberen. Open de gordijnen en zet regelmatig de ramen open, zodat er voldoende licht naar binnen schijnt, tipt Rosenthal. Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je 's morgens vroeg op moet, en het buiten nog pikdonker is. Een oplossing is om je nachtlampje een halfuurtje voor je moet opstaan te laten aanspringen een halfuurtje voor je moet opstaan. "Er zijn studies die aantonen dat het werkt om beter wakker te worden," aldus Rosenthal. "Zelfs al zie je het lichtschijnsel door je gesloten oogleden, dan nog wordt je brein geactiveerd om in actie te schieten." Ook zou het beter zijn voor je humeur. 

3. Eet je blij
En dan mag je nog intens gelukkig worden van een stuk pizza of Ben&Jerry's: dat betekent niet dat we alleen maar moeten snoepen in de wintermaanden. Het klopt dat de verleiding groter is, zo'n smakelijke hamburger geeft ons immers meteen een gelukzalig gevoel, maar op lange termijn heeft zulk comfort food een nadelig effect. Wie regelmatig naar fastfood grijpt, zou immers een hoger risico lopen op depressie. Dat komt omdat het voedsel dat we eten een grote invloed heeft op onze energie, slaap én weerstand. Moeten we al dat lekkers dan helemaal vaarwel zeggen? Natuurlijk niet. Kleine aanpassingen kunnen al een wereld van verschil maken: eet wat minder bewerkt voedsel en wat meer trage koolhydraten en groenten, ruil frisdrank in voor bruiswater, en drink een glas alcohol minder.




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • SABINE VAN DE KERKHOVE

    Dat is de ingesteldheid van de mens, de één is optimistischer dan de ander. Neem het leven zoals het komt je kan er toch niets aan veranderen. En wees blij dat je de seizoenen goed doorkomt, alles heeft zijn charmes. In de winter wat uitrusten voor de zomer.

  • Els Vervoort

    De zoveelste reclame verpakt als gezondheidstip. Welke onafhankelijke wetenschapper gaat anders roomijs aanraden en dan nog wel met merk en al vernoemen? Er werd zelfs glyfosaat in aangetroffen. Dat zal pas gezond zijn, om nog niet te spreken over het vet en de suikers die erin zitten. Zeer goed voor de suikerspiegel en overgewicht, dat dan weer wel.

  • Thierry Vansweevelt

    Essentiële olie van roos, rozenhout en bergamot helpen tegen depressie en frissen het huis op.

  • Anny Bollens

    En kaarsjes branden, heb er 3 gekocht ( artificieel ) die van kleur veranderen, met afstanbediening! Echt leuk!

  • André Van der Poorten

    Ik zie er al naar uit , die herfstkleuren , machtig . En dan in de winter dromen van een laagje sneeuw en enkele dagen lekker koud , de kachel aan ......... Ach , ik ben weer aan't dagdromen .