We zijn nog nooit zo gestresseerd geweest (en enkele tips om dat te veranderen)

Shutterstock
“Don’t worry, be happy.” Het is een motto dat we allemaal weleens kunnen gebruiken. Dat blijkt ook uit een nieuw onderzoek. Het ‘Global State of Emotions’-rapport, dat elk jaar onder de loep neemt welke emoties we wereldwijd ervaren, heeft aangetoond dat we nog nooit zo gestresseerd en verdrietig geweest zijn. Hoog tijd om daar verandering in te brengen. 

Voor het rapport heeft het gerenommeerde onderzoeksbureau Gallup meer dan 150.000 mensen uit 140 landen bevraagd. Een kwart van de mensen voelde zich de dag voor het interview verdrietig, evenveel mensen maakten zich zorgen. Een derde gaf toe dat ze gestresseerd waren, 22% voelde zich kwaad. Kortom, geen al te rooskleurige cijfers. Volgens Gallup komen die bevindingen wel overeen met 2017, maar dat jaar had de slechtste resultaten sinds het begin van de peilingen in 2006.

Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Meer dan 7 op de 10 voelt zich doorgaans gezond en gelukkig, en ze lachen ook geregeld. Zo’n 87% heeft ook het gevoel dat ze (meestal) met respect behandeld worden door anderen. 

Nog volgens het onderzoek zouden inwoners van Paraguay het gelukkigste zijn, gevolgd door de inwoners van Panama, Guatemala, Mexico, El Salvador en Indonesië. Best opvallend, want bij het andere bekende geluksrapport - het World Happiness Report van de VN - komen Scandinavische landen steevast als gelukkigste uit de bus. 

Het verschil? Het rapport van de VN is gebaseerd op objectieve factoren, zoals de levensverwachting, gezondheidszorg, gevoel van vrijheid, en de afwezigheid van corruptie en misdaad. Bij de nieuwe studie van Gallup werden mensen echt ondervraagd.

Tips

Zit jij af en toe in een dipje? Dat is doodnormaal. De ene dag is het al wat moeilijker om goedgeluimd uit bed te stappen. Dankzij deze 17 kleine tips voel je je alvast wat gelukkiger.

1. Lach: het klinkt cliché, maar onderzoek toont aan dat zelfs het faken van een brede glimlach je stressgevoel kan verminderen.

2. Een kleine detox van technologie - zelfs al is het maar 60 minuutjes per dag - is goed voor je lichaam en geest.

3. Ruik eens aan citroen. 10 minuutjes de geur van citroen inademen kan je humeur een heuse boost geven.

4. Eet een stukje chocola. De antioxidanten die in chocolade zitten helpen je bloedvaten te ontspannen, waardoor je bloeddruk lager wordt.

5. Ga naar buiten, zelfs al is het maar om een klein blokje om te lopen.

6. Ga joggen. Een loopsessie van een 30-tal minuten geeft je een mega-endorfineboost.

7. Knuffel je huisdier. Zelfs al is het maar voor een minuutje. Hij blij, jij blij, iedereen blij.

8. Mediteer. Je zal merken dat je er al na een week de vruchten van begint te plukken.

9. Ga een uur vroeger naar bed. Uit onderzoek blijkt dat onvoldoende slaap je minder optimistisch maakt.

10. Leer iets nieuws. Of je nu naar een leerrijke podcast luistert of een nieuw recept uittest, je zal je er veel productiever door voelen.

11. Zing, zelfs al is het alleen maar onder de douche. Zingen verlaagt stress en geeft je endorfines een boost.

12. Facetime met een vriendin. Hechte vriendschappen maken ons gelukkig. Bel of Facetime daarom nu meteen iemand die je al lang niet meer gehoord hebt.

13. Koop bloemen voor jezelf. Een boeketje kost weinig geld, maar geeft je humeur meteen een oppepper.

14. Klaag. Het is niet omdat je van jezelf vindt dat je gelukkig moet zijn dat je niet af en toe meer mag klagen. Wees eerlijk over de dingen die je dwarszitten. Erover praten zal je helpen de stress die ze veroorzaken te doen afnemen.

15. Plan wat me-time in voor het slapengaan. Jezelf een halfuurtje in de badkamer opsluiten kan wonderen doen voor je humeur.

16. Toon je appreciatie. Een simpele ‘dank je’ geeft de andere persoon een goed gevoel, en je voelt je er zelf gegarandeerd ook beter door.

17. Zet jezelf even op de eerste plaats. We lopen onszelf maar al te vaak voorbij. Even de tijd nemen om te rusten, en een momentje voor onszelf in te plannen kan wonderen doen. 




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Emi De graeve

    zet je gsm af gedurende een week. stop je telefoon in de kast en reageer niet. kijk niet naar je mailbox en denk dat je koning bent in eigen huis !