Waarom je beter niet tot 1 januari wacht met goede voornemens

thinkstock
Binnen een goede maand lijsten we traditiegetrouw alle dingen op die we beter hopen te doen in 2016. Ultieme klassiekers: gezonder eten, meer sporten en stoppen met roken. Toch hebben we meer kans op slagen als we vandaag (echt waar!) al beginnen met onze voornemens. Dr. Christine Whelan legt uit waarom, en ze geeft ons er meteen nog wat tips bij.

"Vanaf 1 januari pak ik het helemaal anders aan", denken we elk jaar opnieuw vol goede moed. Maar zo'n deadline stellen is niet zonder gevaren, legt Dr. Christine Whelan uit, professor aan de universiteit van Wisconsin-Madison. Ze wijst ons erop dat we op die manier onszelf nog even helemaal laten gaan. Gevolg: in de periode tussen eind november en 1 januari komen we net het meeste kilo's bij, ook omdat de omstandigheden hiertoe aanzetten. Veel feestjes met rijkelijk vloeiende alcohol en caloriebommetjes als dessert gaan vlotjes binnen, onder het mom 'vanaf 1 januari begin ik écht aan mijn dieet/sport'. Herkenbaar? Reken maar.

We moeten opletten dat we 1 januari niet gebruiken als verantwoording om daarvoor nog even alle remmen los te gooien.

Dr. Christine Whelan

Begin vandaag

Vaak wordt als deadline een bepaalde datum genomen, zoals 'volgende maandag' of 'vanaf 1 januari'. "Maar we moeten opletten dat we die dag niet gaan gebruiken om het te verantwoorden dat we daarvoor nog even alle remmen los gooien," legt Whelan uit. "Denk in plaats daarvan welke kleine stapjes je nu al kan zetten. Gebruik bijvoorbeeld 1 december - vandaag - om jezelf al rustig op het juiste pad te helpen, voor een nog succesvoller nieuw jaar," adviseert Whelan uit. Toegegeven: het is even schrikken dat we er plots vandaag al aan moeten beginnen. Gelukkig geeft Whelan ons nog enkele bruikbare tips mee.