Vergeet de yuppie, de nieuwe hippe vrouw is een "muppie"

Jonge vrouwen nu zijn hoogopgeleid, maar willen liever de wereld verbeteren dan veel geld verdienen. Ze zijn verslaafd aan sociale media, ontfermen zich over hun gezondheid en doen aan yoga of pilates. Dat is in een notendop de definitie van een "muppie", de naam die de Amerikaanse auteur Michelle Miller geeft aan vrouwen van 22 à 35 jaar, een kruising tussen "millenials" en "yuppies".

Journaliste en auteur Michelle Miller bedacht de term "muppie", en beschrijft het fenomeen uitgebreid in haar boek The Underwriting. Muppies zijn vrouwen tussen grofweg 22 en 35 jaar oud. Ze zijn net als de yuppies ("Young Urban Professionals") uit de jaren 80 - 90 van de vorige eeuw hoogopgeleid en ambitieus, maar niet noodzakelijk op carrièrevlak.

Eerst de wereld, dan onszelf
Een muppie is eerder een wereldverbeteraar dan iemand die belust is op veel geld. Ze is bezig met het milieu, kiest voor fair-tradeproducten of steunt goede doelen en weet wat er gebeurt in de wereld. Voor zichzelf hecht ze veel belang aan gezondheid, en qua sport vind je haar in de yoga- of pilatesles, schrijft Miller. Muppies zijn modebewust, maar mooie kleren hoeven daarom niet duur te zijn.

Jobhoppers
Volgens Miller zijn muppies gemiddeld 40 minuten per dag op zoek naar een andere job die hen meer vrijheid biedt, zodat ze op reis kunnen gaan en zichzelf kunnen ontdekken. Genieten van het leven komt nog steeds op de eerste plaats, en naast een goede job willen ze vooral veel tijd voor zichzelf. Lukt dat niet, dan gaan ze op zoek naar een andere baan. Een mentaliteit die bazen uit de babyboom-generatie wel eens tegen de borst stoot.

Sociale media troef
Een wereld zonder smartphone of toch minstens internet is ondenkbaar voor muppies. Volgens Miller spenderen ze elke dag een uur aan het online lezen of schrijven van blogs, een halfuur aan online shoppen en 40 minuten aan het zoeken naar een nieuwe baan. Ook alles delen op sociale media en bij die online community bevestiging zoeken is typisch muppies, wat mogelijk verklaart waarom ze volgens Miller ook een uur per dag nadenken over wat ze zullen eten (om dat daarna op Instagram te posten).

Muppies gespot, ook bij ons
Michelle Miller baseert haar omschrijving op vrouwen uit New York en Amerika, maar de tendens is ook makkelijk door te trekken naar ons. Zo past de Belgische koningin van de sociale media Joy Anna Thielemans (22) prima in het plaatje. Ook presentatrice Eva Daeleman (25) is zeer actief op sociale media, trok er onlangs voor lange tijd op uit naar Azië om zichzelf te ontdekken, en ze zet zich regelmatig in voor het goede doel. Hét Amerikaanse voorbeeld van een muppie is dan weer Taylor Swift, die zich vaak engageert voor goede doelen, dagelijks post op Twitter of Instagram en yogalessen volgt om in vorm te blijven.

Het leven is mooi als je op een scooter zit. Team Nancy🙌✌️

Een foto die is geplaatst door null (@) op

✌🏻️✨ ☀️👯🙏🏻

Een foto die is geplaatst door null (@) op

"She's always wearing, like, a 1950's bathing suit."

Een foto die is geplaatst door null (@) op