Vandeurzen: "20 procent meer oproepen voor 'Zelfmoordlijn' in 2014"

Jo Vandeurzen
PHOTO_NEWS Jo Vandeurzen
De Zelfmoordlijn, voor mensen die met suïcidale gedachten kampen, beantwoordde in de eerste 9 maanden een recordaantal van 10.036 oproepen, tegenover 11.303 in heel 2013. "Als het aantal beantwoorde oproepen zich op die manier verder zet, stevenen we voor 2014 af op een toename van 20 procent. Bovendien nam ook de gemiddelde oproepduur toe", aldus Vlaams minister Jo Vandeurzen op een schriftelijke vraag van Katrien Schryvers (CD&V).

De Zelfmoordlijn is een samenwerkingsverband tussen Tele-Onthaal en het Centrum ter Preventie van Zelfdoding (CPZ) en sinds november vorig jaar bereikbaar via het nummer 1813. Er kan niet alleen telefonisch contact mee opgenomen. Dat is ook mogelijk via chat en e-mail.

In de periode november 2013-september 2014 belden de vrijwilligers van de Zelfmoordlijn met 10.034 mensen, werd er gechat met 1.607 en gemaild met 522 personen. De gemiddelde duur van een telefonische oproep is 31 minuten en van een chat-gesprek 68 minuten. Het afgelopen jaar werden er diverse acties gevoerd om het nummer beter bekend te maken. Zo stond de alternatieve Tour de France van Te Gek? deze zomer in het teken van preventie van zelfdoding.

De wervingscampagne van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding om meer vrijwilligers aan te trekken om de 1813 te bemannen wekte heel wat belangstelling. 585 mensen reageerden positief op de eerste wervingsronde dit jaar. Op dit moment volgen 29 kandidaat-vrijwilligers de opleiding. Het CPZ organiseert de komende tijd nog twee opleidingsronden en hoopt in januari met tenminste 30 extra vrijwilligers te kunnen werken. "Hierdoor zou het aantal uren per maand dat de zelfmoordlijn 1813 kan bemand worden met 360 uren kunnen uitgebreid worden", aldus Vandeurzen.