Tweetalige kinderen communiceren beter

THINKSTOCK
Kinderen die worden blootgesteld aan andere talen, kunnen informatie beter interpreteren dan kinderen die één taal te horen krijgen. Een studie toont aan dat tweetalige kinderen anderen beter begrijpen.

Psychologen aan de universiteit van Chicago deelden een groep kinderen op in twee groepen: een groep die opgroeide met meer dan één taal en een groep die enkel opgroeide met hun moedertaal. Ze publiceerden hun onderzoek in Psychological Science.

De kinderen kregen drie speelgoedauto's te zien: een grote, een middelgrote en een kleine. De kleine auto was verstopt voor een volwassene, zodat die alleen de grote en de middelgrote auto kon zien. Wanneer de volwassene zei: "Ik zie een kleine auto", en het kind vroeg om die kleine auto te verschuiven, verplaatste 75 procent van de tweetalige kinderen de middelgrote auto, terwijl dat bij de eentalige kinderen maar 50 procent was.

Om de intentie van een spreker te begrijpen, moet men het standpunt van de spreker innemen en tweetalige kinderen zijn daar beter in. Je kind vroeg blootstellen aan andere talen is dus aangewezen.