Nood aan een ontspannende massage? Zo doe je het zelf

Thinkstock
Heb je geen tijd om helemaal te ontstressen met een massage in een schoonheidssalon. Dan doe je het toch gewoon zelf? Hieronder lees je hoe je per lichaamsdeel je stramme spieren doet verdwijnen met de juiste aanrakingen.

Massagetherapeute Jennifer Durkin legt de juiste technieken uit die je kunnen helpen te ontspannen of pijnlijke spieren te verzachten.

- Een hoofdmassage is iets dat je makkelijk zelf kunt doen. Achteraf voel je je ontspannen en een pak frisser. Plaats de onderkant van je handpalmen onder je haarlijn aan beide kanten van je hoofd nabij de slapen. Duw de hoofdhuid richting het plafond, houd enkele seconden vast en laat dan weer los. Werk in verschillende secties je hele schedel af.

- Als je een spanningshoofdpijn voelt opkomen, kun je je vingertippen gebruiken om kleine cirkels langs je haarlijn te maken. Doe dit ook boven je wenbrauwen en net onder je oren. Wrijf zachtjes over je oren en oorlellen.

- Een muisarm kun je ontspannen door een arm met de handpalm naar boven op de bovenkant van je dij te laten ontspannen. Duw de handpalm van je andere arm rustig langs de voorarm in de richting van je pols. Gebruik voldoende druk, maar overdrijf niet. Doe hetzelfde over de handpalm tot aan de vingertippen. Beweeg ook in de richting van je duim. Herhaal dit enkele keren voor je van arm wisselt.

- Na een hele dag aan je computer te zitten, kun je schouders en nekspieren stram worden. Laat je schouders zakken en beweeg je kin naar je borstkas om je nek te rekken. Plaats twee of drie vingers op de achterant van je nek waar je schouders in je nek overgaan. Druk stevig en hou vast, laat los als je spieren ontspannen voelen. Rol je schouders naar voor en voorzichtig naar achter. Herhaal indien nodig.

Thinkstock

- Als je pijn hebt aan de onderrug, kun je een tennisbal op de vloer plaatsen en hier op gaan liggen. Beweeg je lichaam voorzichtig naar boven en naar beneden en van links naar rechts zodat de bal de gespannen spieren kan masseren. Vermijd de ruggengraat om blessures te voorkomen. Een rolsessie van enkele minuten is voldoende.

- Maak je dijspieren los door met een tennisbal over je bovenbenen te rollen. Je kunt ook de palmen van je handen gebruiken om kleine cirkels te maken. Begin aan de knie en ga zo naar boven. Of leun naar voor en laat je ellenboog in een beweging van de knie tot aan je romp lopen.

- Een hele dag op je hoge hakken rondgelopen? Ontspan je kuiten door met de palm van je hand over de lengte van je kuitspieren te bewegen. Of gebruik beide handen om in kleine cirkels aan de zijkant van je onderbeen te bewegen. Ga van onder naar boven. Richt je tenen ondertussen naar het plafond.

- Pijnlijke voeten door een hele dag recht te staan kun je ontspannen met een balletje. Ga zitten en laat het onder de volledige oppervlakte van je voet rollen. Oefen hier een milde druk uit. Of ga met een voet op je andere knie zitten. Neem elke teen eens vast, rol er een paar keer mee in wijzer- en tegenwijzerzin. Plooi elke teen naar voor en naar achter. Sluit af door voorzichtig aan elke teen te trekken.

Thinkstock