Met de tips van deze vliegpsycholoog raak jij van je vliegangst af

Thinkstock
Niets is zo eng als die plotse dalingen die vliegtuigen maken, of wanneer er weer een of ander geluidje in de cabine klinkt dat je nog niet hoorde. Vliegangst is een hardnekkig probleem en het zorgt voor heel wat onnodige stress. Met deze tips van piloot en psycholoog Bert Busscher van KLM raak jij in no time van je vliegangst af.

Tijdens zijn onderzoek ontdekte piloot en psycholoog Bert Busscher dat acht tot twaalf procent van de mensen in de westerse wereld resoluut wegblijft van vliegtuigen omdat hun angst om te vliegen te groot is. Meer dan een derde van de passagiers voelt zich niet op zijn gemak tijdens de vlucht. Dat wordt allemaal verleden tijd met volgende tips.

Tip 1: De eerste stap is erkenning. Geef toe dat je angst heb om te vliegen en dat je daarom liever het vliegtuig mijdt. Wanneer je beseft dat er een probleem is, kan je het ook aanpakken.

Tip 2: Volgens de piloot-psycholoog kan je nog het beste gewoon op een vligtuig stappen en vliegen. "De grootste uiting van mensen met een fobische angst, is het vermijden van de angst", zegt hij. En zo blijf je in die vicieuze cirkel. Boek dus maar snel een snoepreisje.

Tip 3: Relativeer wat er in de kranten verschijnt, omdat er daar vaak enkel wordt ingezoomd op negatieve vliegverhalen, terwijl er voor de rest nauwelijks iets over verschijnt.  

Tip 4: Tot slot raadt hij aan om niet te veel te focussen op wat je leest over vliegen, maar dat je het gewoon zelf moet ondervinden. Zo laat je je niet bangmaken door anderen of door je fantasie, maar voel je zelf hoe het werkelijk is om te vliegen.