Kan deze truc je meer zelfvertrouwen geven in 30 dagen?

thinkstock
Pen en papier, meer is er volgens therapeuten niet nodig om in 30 dagen van een laag zelfbeeld verlost te raken. Volgens een methode uit de cognitieve therapie kan je jouw brein makkelijk trainen om het positieve in jezelf te zien. Het simpele trucje kost maar een paar minuten per dag, en je krijgt er een positief zelfbeeld voor in de plaats. Proberen maar.

Jennice Vilhauer, een therapeute uit Atlanta, zegt dat al haar patiënten van de afgelopen 15 jaar één ding gemeenschappelijk hebben: ze worstelen met een laag zelfbeeld. Ongeacht het achterliggende probleem waarmee ze naar haar komen. Het probleem is vooral dat ze zich fixeren op hun slechte eigenschappen en de positieve negeren, waardoor er een vooringenomen negatief beeld van zichzelf ontstaat.

Een positief pad in je hersenen

Maar dat beeld kan je zelf bijstellen, aldus Vilhauer. "Je kan jezelf zodanig trainen dat het een automatisch proces wordt. Als je je voortdurend fixeert op wat je níet leuk vindt aan jezelf, wordt dat het meest actieve pad in je brein en daardoor het meest toegankelijke." Het komt er dus op aan om van dat actiefste pad in je hersenen een positieve kronkel te maken. Vilhauer geeft haar patiënten wat huiswerk mee om dit doel te bereiken, en we kunnen het allemaal makkelijk van thuis uit proberen. Want een beetje meer zelfvertrouwen zo nu en dan, wie wil dat niet?

In 30 dagen naar meer zelfvertrouwen

1. Leg een blad papier of schriftje met een pen op je nachtkastje. Schrijf  daar elke dag voor je gaat slapen 3 dingen op die je de afgelopen dag leuk vond aan jezelf.

2. Lees 's ochtends het lijstje voor je opstaat.

3. Blijf dit elke dag doen, zodat de lijst steeds groter wordt.

4. Doe dit dagelijks, 30 dagen na elkaar.

Neem elke dag de tijd om 3 goede dingen over jezelf te noteren.
thinkstock Neem elke dag de tijd om 3 goede dingen over jezelf te noteren.

Op zoek naar het goede

De wetenschap achter dit trucje is dat je op den duur op zoek gaat naar goede eigenschappen van jezelf doorheen de dag. Na de eerste dagen zal je merken dat de voorraad voor de hand liggende superlatieven zoals "ik was vriendelijk" uitgeput raken, waardoor je op zoek moet naar meer specifieke goede dingen zoals "Ik heb lekker gekookt voor mijn familie". Na een tijdje zal je brein zich niet meer automatisch vastklampen aan negatieve gedachten. Je zal je positiever over jezelf voelen, meer geloof hechten aan complimentjes die je krijgt en uiteindelijk zal je brein zich "herinstalleren" waardoor je meer eigenwaarde krijgt.

Wij beginnen er alvast vanavond aan, en zijn razend benieuwd of we over exact 30 dagen over een blakende portie zelfvertrouwen zullen beschikken. We houden jullie met plezier op de hoogte.