Ga naar de mobiele website
^ Top

I'm like a bird: met welke vogel komt jouw mailgedrag overeen?

Thinkstock
Volgens Schotse wetenschappers is de manier waarop we omgaan met e-mails op te delen in 12 categorieën, die ook nog eens gelijkenissen vertonen met vogelsoorten.  De vogels kregen ook een adjectief mee, wat het geheel een beetje aan scoutstotems doet denken, maar de boodschap is wel duidelijk.

"E-mail is de meest dominante vorm van communicatie, zeker in het bedrijfsleven. Maar dat heeft er ook toe geleid dat er bepaalde gedragspatronen zijn ontstaan", legt Karen Renaud van University's school of computing science in Glasgow uit.

"Sommige mensen checken hun mails bijna dwangmatig, andere klagen vooral over hoe hun collega's e-mail gebruiken. Bij de analyse van deze gedragspatronen beseften we plots de gelijkenissen met vogelkarakters."

Deze 12 dus:

-    Dwangmatige specht:  kan het niet laten om mails te lezen op elk uur van de dag

-    Jammerende pauw:  Stuurt iedereen alles door 'omdat ze geïnformeerd moeten zijn', maar gebruikt het eerder als tribune om zelf gezien te worden.

-    Vervloekte kraai: leunt op zijn collega's via mails, stuurt verschillende versies van een document door of verschillende mails over eenzelfde topic. Dit type zaait angst en twijfel in de harten van de anderen.

-    De zwartepietenkoekoek: mailt anderen met de vraag om om iets te doen dat eigenlijk tot het eigen takenpaket hoort. Gaat dan snel wel en blijkt onbereikbaar, zodat de rest met haar werk opgescheept zit.

-    Ingedekte emu: stuurt enkel mails om op een later moment te kunnen bewijzen dat wat (en wie) er gezegd is.

-    Overwinterende nachtzwaluw: leest mails enkel sporadisch, waardoor de afzenders niet op hem kunnen rekenen.

-    Onbereikbare struisvogel: Struisvogelpolitiek kennen we al, struisvogelmailer vertoont dezelfde kenmerken: negeert alle mails waarop hij/zij niet wil antwoorden.

-    Camouflage strandloper: gebruikt blind copy om de mails ook naar andere ontvangers te sturen zonder de werkelijke ontvanger dat weet. De baas, bijvoorbeeld.

-    Echo-beo: antwoordt op elke mail, met drie 'dankmails' tot gevolg.

-    Lompe papegaai: heeft de gewoonte ongepaste mails te sturen, maar verstaat nooit waarom iedereen er zo slecht op reageert.

-    Echolalie spotlijster: Elke kettingmail, elke foto van een schattige kat, online petitie of FB-waarschuwingen belandt via deze persoon ook in jouw mailbox. Op den duur negeert iedereen de mails, maar de afzender begrijpt niet waarom.

-    De nachtuil: mailt om middernacht nog, en verwacht ook antwoord. Begrijpt niet dat anderen een time-out nodig hebben.

-    Verzamelende ekster: houdt honderden mails bij, maar vindt nooit de juiste

-    Bliksemkolibrie: antwoordt altijd onmiddellijk en verwacht van de rest hetzelfde.

-    Populair roodborstje:  de meest beleefde en daarom ook geliefde van alle mailers. Laat e-mail niet dicteren hoe hij communiceert en neemt de tijd om met mensen te praten.

Wie ook 's nachts mails uitstuurt en antwoord verwacht, is niet bepaald populair.
Thinkstock Wie ook 's nachts mails uitstuurt en antwoord verwacht, is niet bepaald populair.


"Wat dit onderzoek echt aantoont is dat mails een belangrijke bron van stress zijn voor veel personen. Het wordt te vaak gebruikt als vervangend communicatiemiddel, terwijl er andere, meer geschikte vormen zijn zoals een persoonlijk gesprek of een telefoontje", besluit Karen Renaud.

"Mensen vergeten na te denken over de last die ze leggen bij de ontvanger van de mail. Als iedereen dit doet, dan wordt e-mail vreselijk inefficiënt en ergert het iedereen. Misschien moeten we ons voor elke mail afvragen: is dit de beste manier om de boodschap over te brengen?"



Heb je even?

Sluiten

Wij zijn erg benieuwd naar je eerste indruk van de nieuwe HLN website. Heb je een minuutje tijd om enkele vragen te beantwoorden?

Meld een bug