Exclusief voor abonnees

Het motto van Gio Kemper: “Voor elke deur die sluit, gaat er een nieuwe open”

Nathalie Samain
Gio Kemper speelt al sinds zijn vijfde in musicals mee. In NINA vertelt de entertainer wat hem drijft in het leven.

“Op mijn achtste ging ik aan de dansacademie studeren en waren audities de eerste obstakels die ik tegenkwam. Soms verliepen die niet zoals ik wilde en dan heb ik vaak ondervonden dat er een deur dicht bleef. In plaats van daar gefrustreerd over te raken, heb ik tamelijk snel gemerkt dat er altijd elders een deur opengaat. Die ervaring heeft er op jonge leeftijd voor gezorgd dat ik de moed erin ben blijven houden. Elke keer dat er een deur sluit, probeer ik dat dus positief te benaderen door te zeggen dat er misschien wel een specifieke reden is waarom die deur gesloten blijft – mogelijk ligt er een betere kans voor het rapen. Toen ik nog op school zat, wilde ik bijvoorbeeld héél graag gecast worden voor de musical Jersey Boys. Dat mislukte, maar kort daarop kreeg ik de aanvraag voor Ketnet Musical. Daardoor ben ik bekend geworden in België, kreeg ik een rol in Nachtwacht, een onvergetelijke ervaring met Steracteur Sterartiest en uiteindelijk de kans om een eigen Nederlandstalig album te maken.”

“Toen ik jong was, ben ik veel vrienden kwijtgespeeld. Logisch, want ze zagen mij nooit. Ik woonde in Leiden en ging in Amsterdam naar school. Dat was een flink uur rijden. Mijn vrienden begrepen het niet en zeiden letterlijk: ‘We zien je niet meer, dus da-haag.’ Dat was voor mij een motivatie. Als zij het niet begrijpen, dan kom ik wel andere mensen tegen die het wel kunnen waarderen, dacht ik. Ik heb nooit getwijfeld aan mijn dromen. Gelukkig maar.”

“Ik stond al voor veel gesloten deuren, alleen heeft niemand ze gezien. Ik hoor mensen vaak zeggen: ‘Alles gaat toch altijd van een leien dakje bij jou?’ Maar in realiteit zien mensen slechts het resultaat. Ze zien niet welke groei je moeten doormaken hebt. Ik heb dertien jaar dansacademie gedaan en zal niet zeggen dat ik geen geluk gehad heb in mijn carrière, maar dat betekent niet dat ik er niet hard voor moeten werken heb. Met mijn solocarrière merk ik dat het niet evident is om die op te starten. Ik had gehoopt dat mijn debuutsingle meteen een monsterhit zou worden, maar die bal rolt niet vanzelf. Ook al kennen mensen je een beetje van tv, de deur van een solocarrière staat momenteel op een kier – ik ben hard bezig om die open te breken. Ik heb geen platenlabel achter mij, ik stap zelf naar de radiostations om mezelf voor te stellen en airplay af te dwingen. Dat is iets waarvoor ik enorm hard vecht, omdat ik erin geloof, maar als die deur ooit dicht blijft, ben ik er ook van overtuigd dat er een goeie reden voor zal zijn.”

“Mijn positieve ingesteldheid heb ik zeker van mijn moeder meegekregen, die ons gezin alleen droeg. Ik heb haar altijd gekend als iemand die heel positief in het leven staat en mij ook hard steunt. Ik ben er zeker van dat ze dat vroeger vaak tegen mij gezegd heeft: ‘Hé, misschien ben je er nu niet door, maar later misschien wel.’ Ik vind het best moedig dat mijn moeder altijd die positiviteit behouden heeft, want mijn vader is tamelijk vroeg uit mijn leven verdwenen. Toen ik een jaar of elf was, zijn mijn ouders gescheiden. Misschien dat mijn moeder de drang voelde om mij dubbel zo hard te steunen en ‘voor twee te werken’. En niet alleen voor mij, ik heb ook nog een oudere zus en een oudere broer.”

“De deur naar de showbizz is heel onverwachts opengezwaaid toen ik nog een ukkie was. Onze buurvrouw zat bij een amateurvereniging en zocht een kind om in een voorstelling mee te doen. Zij vroeg aan mijn moeder of ik geen goeie partij was. En zo gebeurde het dat ik op mijn vijfde al mijn eerste musical achter de rug had. Eenmaal je ‘in het systeem staat’, weten ze wie je bent en krijg je rollen aangeboden. Toen ik vijftien was, had ik al in vier musicals meegespeeld. Intussen liep ik ook school aan de dansacademie en kwamen er vanuit die hoek opdrachten binnen.”

“Soms moet je een deur dichthouden, dat doe ik bijvoorbeeld met de liefde. In liefde moet je investeren, maar het probleem is dat ik daar op dit moment geen tijd voor heb. Ik heb soms drie à vier jobs per dag te doen. Optreden, repeteren, filmen ... Vaak moeten vrienden twee tot drie maanden wachten om een keertje met me af te spreken. Dat is een keuze, maar de dingen gaan vooruit en ik ben gelukkig daarmee. De carrière, daar moet ik nu ik jong ben hard voor werken. De liefde kan altijd nog. (lacht)”

Wie is hij?

• geboren in 1991

• Nederlandse acteur, zanger, danser en musicalster

• blikt straks een bioscoopvervolg van Nachtwacht in en speelt momenteel Aladdin in de gelijknamige musical




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.