Exclusief voor abonnees

Gooi die fluostiften maar weg. Blokken doe je zo

foto ter illustratie
Getty Images/Cultura RF foto ter illustratie
De blokperiode is terug, wat betekent dat studenten tot hun boeken zijn veroordeeld. Voor zij die het bos niet meer door de bomen zien, verzamelde De Morgen zes tips om het studeren makkelijker te maken.

1. Gooi die fluostiften weg

Beeld je de perfecte student in. De kans is groot dat je iemand ziet die zich vlijtig door de cursus ploetert met een fluostift, die twee keer na elkaar leest en er ook nog eens een samenvatting van maakt. Dat zijn ook de meest gebruikte methodes onder studenten: markeren, herlezen en samenvatten.

Alleen: ze werken niet.

De methodes geven ons geheugen een vals gevoel van herkenning. Alsof we zwaar bezig zijn met de leerstof. Maar wetenschappelijk bestaat er geen enkel bewijs voor hun effectiviteit. Neem markeren. Het helpt ons geheugen vooral met het onthouden van waar iets in de cursus staat, niet met de leerstof zelf. 

Ook een samenvatting zal niet zomaar werken: daarvoor moet er meer gebeuren dan louter het passief overschrijven van de cursus. Hetzelfde geldt voor het herlezen van een tekst. Die na een eerste lezing nog eens ter hand nemen, geeft een vals gevoel van veiligheid: je zal veel herkennen. Maar herkennen is niet hetzelfde als je herinneren. Daar is iets meer moeite voor nodig.

Je hebt 17% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ramon Simon

    Stap 1: vraag u af wat een examenvraag kan zijn? Zo kan je al veel leerstof schrappen, het mag dna interessant zijn, als je geen vraag kan stellen erover is het dus onnodig om te leren. Stap 2: schrijf kernwoorden op, geen zinnen. Stap 3 probeer zoveel mogelijk in u eigen woorden uit te leggen, uitgezonderd van definities natuurlijk. Stap 4 gebruik visuele hulpmiddelen, verbeelding of maak er een toneelstukje van. Alles is beter dan markeren, hele teksten kopieren, het allemaal netjes samenvatte