Gat in de markt? Deze poppen verkopen beter dan Barbie

Okoya
De alleenheerschappij van Barbie in de poppenwereld is net ietsje minder groot geworden. Deze 'Queens of Africa' zijn immers zo populair in Nigeria dat ze er beter verkopen dan het paradepaardje van fabrikant Mattel.

De zwarte poppen zijn het project van Taofick Okoya, een Nigeriaanse businessman die gefrustreerd was toen hij geen enkele zwarte pop voor zijn nichtje kon vinden. Dus besloot hij er maar zelf te gaan ontwikkelen en produceren. Intussen zijn we zeven jaar later, en zijn de poppen enorm populair.

Okoya maakte drie verschillende poppen, die gemoddeleerd werden naar de drie grootste stammen in het land. De stijl van elke pop, compleet met traditionele kledij, handtassen en haarkammen, reflecteert dus een van de groepen en kreeg daarnaast ook een diepere betekenis mee: Nneka representeert liefde, Azeezah is de koningin van de vrede en Wuraola staat voor uithoudingsvermogen.

Intussen worden maandelijks tot 9.000 exemplaren van de poppen gekocht, die elk zo'n 4 euro kosten. Dat is goed voor 15 procent van alle speelgoedverkoop in het land. Maar daar is het Okoya niet om te doen. "Ik wil dat deze poppen een positief voorbeeld zijn van de Afrikaanse cultuur, geschiedenis en mode, zodat kleine meisjes trots kunnen zijn op hun erfgoed."

Okoya