60% van de Belgen heeft wekelijks last van stress

Thinkstock
's Ochtends vroeg uit de veren om de kinderen naar school te brengen en je vervolgens haasten naar het werk, om dan (in het beste geval) in de late namiddag eindelijk terug je voordeur binnen te strompelen met een huishouden dat wacht om gerund te worden. Kortom, onze dagen zitten stampvol. Uit onderzoek blijkt dan ook dat meer dan 60% van de Belgen minstens 1 keer per week lijdt aan stress.

Uit een onderzoek uitgevoerd door iVox blijkt dat meer dan 60% van de Belgen minstens 1 keer per week last heeft van stress. 33% van de vrouwen geeft zelfs aan dagelijks stress te ervaren. Bij mannen is dat met 23% iets minder. Daarbovenop geeft 52% van de Belgen aan dat hij werkstress mee naar huis neemt. 

Omdat stress schadelijk is voor zowel de fysieke als mentale gezondheid, heeft het relaxerende frisdrankje Tranquini vandaag 12 mei wereldwijd uitgeroepen tot Positively Relaxed Day. Tijd vrijmaken voor ontspanning kan de gezondheidsrisico's namelijk serieus verkleinen. Met de Positively Relaxed Day willen ze mensen aanmoedigen bewust om te gaan met dagelijkse stress en hen helpen hun hoofd leeg te maken en te ontspannen.

10 tips tegen stress

Ontspanning hoeft men vaak niet zo ver te zoeken. Voor Belgen zijn de favoriete manieren om te ontstressen: muziek luisteren (38,3%), wandelen (33,4%) en quality time met het gezin (29,9%).

Nood aan ontspanning? Hier zijn 10 tips om tot rust te komen.

1. Bubbelplastiek
Uit onderzoek blijkt dat één minuut lang bubbelplastiek poppen hetzelfde stressverminderende effect heeft als een massage van een half uur!

2. Lezen
In de zetel ploffen met een goed boek kan wonderen verrichten, want mensen die veel lezen hebben niet alleen minder stress, ze hebben ook een betere levenskwaliteit.

3. Creativiteit
Verzet je gedachten op een creatieve manier. Haal de kleurpotloden van onder het stof, schaf jezelf een kleurboek voor volwassen aan en laat je van je meest creatieve kant zien.

4. Boom shakalaka
Dansen is niet alleen is het een goede work-out, het is ook een goede manier om je te ontladen.    

5. Kokerellen
Wie wordt er nu niet gelukkiger van lekker eten? Wij in ieder geval wel! Dus duik de keuken in en verwen jezelf met wat lekkers.

6. We-time
Plan eens een heerlijk momentje quality time met je partner in en kom weer helemaal tot rust!

7. Haal planten in huis
Uit onderzoek blijkt dat wanneer je een ruimte in loopt waar veel planten staan, je hartslag en bloeddruk dalen én je minder spanning ervaart.

8. Muziek
Rustige muziek zorgt voor een lagere productie van stresshormonen en maakt endorfine vrij in de hersenen, die pijn verlichten en de stemming verbeteren.

9. Crazy cat woman
Het knuffelen van je kat zou gevoelens van stress verminderen en je bloeddruk doen dalen. Oh en voor degene die geen kat hebben... Wij worden alvast net zo gelukkig van het bekijken van kattenfilmpjes.

10. Zingen
De douche is de ideale plaats om luidkeels je muzikale slag te slaan. Zing dus de longen uit je lijf terwijl het water de stress van je afspoelt.