“Ook meezingen met kinderen kan ongevallen veroorzaken”: Touring waarschuwt voor afleiding achter het stuur

(Illustratiefoto)
iStock (Illustratiefoto)
Niet alleen het gebruik van de smartphone veroorzaakt afleiding in de auto: ook je partner een kus geven, make-up aanbrengen, spelen met de kinderen op de achterbank of luisteren naar luide muziek, leiden tot verminderde oplettendheid van de bestuurder.

Automobilisten zijn liefst 25 tot 30 procent van hun tijd afgeleid in het verkeer, zo blijkt uit recent onderzoek van het Vlaamse verkeersagentschap VIAS Institute en het Nederlandse Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Met slogans als ‘Selfies maken kan dodelijk zijn’ of ‘Je partner kussen kan dodelijk zijn’, en met de boodschap ‘Twee seconden volstaan om te verongelukken’ worden automobilisten in de nieuwe campagne van Touring gewezen op een aantal gevaren van afleiding achter het stuur.

De online campagne naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit loopt dit jaar van 16 tot 22 september.

Afleidingen

"Uit onderzoek van het Vlaamse verkeersagentschap VIAS Institute en het Nederlandse Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in Den Haag blijkt dat chauffeurs 25 tot 30 procent van hun tijd afgeleid zijn in het verkeer", zegt Touring-woordvoerder Danny Smagghe in een reactie. "Er wordt aangenomen dat afleiding een rol speelt in 5 tot 25 procent van de ongevallen, een brede marge omdat het niet altijd precies vast te stellen is in hoeverre afleiding van invloed is geweest bij een verkeersongeval.”

Afgeleid zijn komt niet alleen door het gebruik van een mobiele telefoon in de auto, zo blijkt. Het gaat ook over iemand al rijdend een kus geven, make-up aanbrengen, spelen/meezingen met de kinderen op de achterbank, naar een voorwerp grijpen of luide muziek afspelen. Ook eten en drinken verminderen de oplettendheid van de bestuurder. "Onderzoek toont aan dat het bedienen van toestellen tijdens het rijden of een bericht opstellen of lezen, de reactietijd enorm doet toenemen", aldus Smagghe.

Uit onderzoek van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) blijkt voorts nog dat “48 procent van de bestuurders wel eens een sms of e-mail leest tijdens het rijden”. “Bij smartphonen aan het stuur is de kans op een ongeval nochtans 23 keer hoger”, aldus Smagghe.

Telefoongebruik

Vorig jaar werden volgens cijfers van de federale en de lokale politie 98.638 boetes uitgeschreven aan mensen die betrapt werden op telefoongebruik achter het stuur. "Dat is te weinig", meent Touring, en sowieso 10 procent minder dan voorgaande jaren. "We moeten minstens naar 200.000 bekeuringen per jaar", vindt Danny Smagghe. "Door de controles en de pakkans te verhogen, kan er een afschrikkingseffect ontstaan." Touring pleit ook voor systemen die bepaalde functies en apps blokkeren, van zodra men in de wagen stapt. 




22 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Raoul Rouma

    Staat van ons wegennet zorgt voldoende voor afleiding. Gewone verzakkingen en putten en gecreeerde gevaarlijke drempels en bloempotten voor de onnodige versmallingen enz...Bij dit alles zal zingen het minste gevaarlijk zijn denk ik.

  • Gino Denil

    En vooral ook niet nadenken. Want dat leidt ook af. Er is nog geen hersenscanner om dat te beboeten. Maar dat komt nog wel.

  • William Hendrickx

    Touring viseert de chauffeurs en dit is verkeerd. De ware oorzaak van afleiding zit hem in de infrastructuur die de aandacht afleidt : bloembakken midden op straat, verkeersdrempels te steil, verkeerseilanden, wegversmallingen, chicanes enz. Hierdoor wordt de aandacht afgeleid van een vlotte doorstroming en dit leidt tot ongevallen. Dat Vias bij dit onderzoek betrokken is verwondert me niets, dit zijn een clubje autohaters.

  • Manten Kalle

    Zouden we niet beter met zijn allen thuisblijven ? Dan zijn er geen ongelukken.

  • didier de coster

    hebben die zogezegde experts daarvoor echt univ gedaan .....