Populair met een stevige portie ‘je-ne-sais-quoi’: moderedacteur onthult het geheim achter 'it-girls’
Kim Kardashian en Paris Hilton zijn het, maar Zendaya en Emma Corrin net zo goed ook: it-girls. De term bestaat al heel lang, en toch valt er niet één definitie (of één type vrouw) op te plakken. Onze moderedacteur David Devriendt legt in geuren en kleuren uit hoe de term is ontstaan, wie de eerste originele it-girl was, en wat de term nu juist écht betekent. “Schoonheid kan een factor zijn, maar er is meer.”
Wanneer is een it-girl een it-girl? Het gerenoveerde woordenboek Cambridge Dictionary omschrijft het als volgt: “Een hippe jonge vrouw, die gekend is omdat ze veel naar feestjes en events gaat.” Lekker vaag. Maar het valt nu eenmaal niet in één-twee-drie uit te leggen, bevestigt moderedacteur David Devriendt.
Het draait om vrouwen die iets hebben. Meestal draait het om een bepaalde uitstraling. De X-factor. Een zekere ‘je-ne-sais-quoi’.
“Letterlijk vertaald: het draait om vrouwen die iets hebben. Schoonheid kan een factor zijn, maar meestal draait het om een bepaalde uitstraling. De X-factor. Een zekere je-ne-sais-quoi. Ze zijn succesvol, of komen toch zo over, en kunnen de tijdgeest capteren, in die zin dat mensen zich in de it-girls kunnen herkennen.”
Evolutie naar wildebrassen zoals Paris Hilton
David: “De term wordt gebruikt sinds het begin van de twintigste eeuw. In die tijd werden vooral socialites, vrouwen van aristocraten, als it-girl bestempeld. Maar doorheen de decennia heeft de benaming nieuwe invullingen gekregen. Clara Bow wordt bijvoorbeeld beschouwd als de originele it-girl. Zij was niet van goede afkomst, maar was een succesvolle actrice uit de roaring twenties die in verschillende revolutionaire films speelde. In de jaren 40 en 50 gingen nog een heleboel andere actrices met de eer lopen. Denk maar aan Audrey Hepburn en Marilyn Monroe. Zij waren toen populaire nieuwe gezichten en groeiden doorheen de jaren uit tot it-girls. Nu worden ze zelfs gezien als culturele iconen.”
(Lees verder onder de foto’s.)
“In de jaren 60 en 70 had je vervolgens de opmars van de modellen, zoals Twiggy en Edie Sedgwick, een bekende muze van Andy Warhol. De nineties staan dan weer voor een keerpunt. Dan kreeg je plots twee definities voor it-girls. Enerzijds had je nog steeds de frisse, nieuwe gezichten die opduiken en die iets in hun mars hebben. Ze konden bijvoorbeeld acteren, zingen, hadden een carrière als model of deden filantropisch werk. Anderzijds waren er nieuwe it-girls die hun stamboom benutten en zich dankzij geld en privileges konden profileren als een person of interest. Vergelijkbaar met de socialites uit de upper class. Al kwam deze nieuwe stroming vooral in de aandacht omdat ze veel feestten of schandalen veroorzaakten.”
“In groep één had je in de jaren 90 bijvoorbeeld actrices als Winona Ryder en Alicia Silverstone. Aan de andere kant bevonden zich Paris Hilton, Lindsay Lohan en Nicole Richie”, aldus David Devriendt. “Die tweedeling is er nu nog steeds. Phoebe Dynevor uit ‘Bridgerton’ of de actrices uit de reboot van ‘Gossip Girl’ zijn nieuwe it-girls dankzij hun werk. Idem dito voor Zendaya, of Emma Corrin uit ‘The Crown’. Kim Kardashian is dan weer het prototype uit de tweede groep: zij is wereldwijd bekend, hoewel ze niet echt iets deed. Op basis daarvan heeft ze later haar imperium verder uitgebouwd en verschillende merken gelanceerd.”
(Lees verder onder de foto’s.)
Rol van sociale media
Media hebben altijd een grote rol gespeeld, voegt David er nog aan toe. “Vrouwen noemen zichzelf geen it-girl. De stempel werd op je geplakt door de media, en de mensen namen dat over. Sinds de jaren 2000 is dat veranderd door de komst van sociale media. Vrouwen konden hun eigen narratief vertellen, hun eigen imago creëren op het internet als blogger, influencer, YouTuber, vlogger, en sinds enkele jaren ook als TikTokker. De validatie van klassieke media zoals televisie of magazines blijft belangrijk voor roem en succes, maar tegelijk kunnen mensen heel makkelijk in contact treden met hun volgers, vertellen wat ze zelf belangrijk vinden en waar ze voor staan.”
Het is een vluchtig fenomeen geworden: het ene moment ben je een it-girl, de volgende dag staat er al iemand anders klaar om jouw plek over te nemen.
“Een bijkomend gevolg van sociale media is dat er steeds meer it-girls zijn. Daardoor is het een vluchtig fenomeen geworden: het ene moment ben je een it-girl, de volgende dag staat er al iemand anders klaar om jouw plek over te nemen. Een andere it-girl, of it-boy, want die zijn er ook.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dune-actrice Zendaya bekroond tot ‘Most Powerful Dresser’ van 2021. Dit zijn haar meest iconische looks
Ze begon als Disney-ster, maar nu schittert Zendaya (25) als hoofdrol in de blockbuster Dune en is ze het gezicht van verschillende grote luxemerken. Vooral Zendaya’s goede smaak in kleren gaat niet onopgemerkt voorbij. Op nog geen twee weken tijd werd ze uitgeroepen tot Most Powerful Dresser en kreeg ze een CDFA Fashion Award. Dit zijn haar meest spraakmakende looks van dit jaar. -
PREMIUM
Veroorzaakt rode wijn migraine? En neem je beter Dafalgan of Ibuprofen? Expert beantwoordt 19 vragen
-
Spaargids.be
Waar vind je nog een gratis zichtrekening? De mogelijkheden en hun kleine lettertjes op een rij
Bankieren is de voorbije jaren stelselmatig duurder geworden. Toch zijn er nog altijd mogelijkheden te vinden om gratis te bankieren, al staat er bij de zogenaamde gratis zichtrekeningen vaak een sterretje met beperkingen waarmee je rekening moet houden. Spaargids.be trekt na wat je moet weten. -
-
Jobat
Liegen over je vorige loon om een hoger salaris te strikken? Dit zeggen de experts
Heb je een nieuwe baan in het vizier, komt vroeg of laat het onderwerp ‘loon’ naar boven. Om je nieuwe salaris te bepalen of een goed voorstel te kunnen doen, durft een werkgever daarbij al eens vragen wat je op je huidige job verdient. Vind je dit maar een ongemakkelijke vraag en weet je er geen blijf mee? Is je huidige loon aan de lage kant en wil je een mooie promotie niet mislopen met een al te eerlijk antwoord? Jobat.be legt de kwestie voor aan hr-dienstverlener SD Worx. -
Een witte handtas is altijd stijlvol en feestelijk: zo hou je hem het langste mooi
Witte laarsjes blijven een modeding, maar wie echt mee wil zijn zwaait deze zomer een witte handtas om de arm. Of je nu gaat voor een praktische crossbodybag, een feestelijke clutch of een comfortabele schoudertas: een witte tas geeft elke outfit een frisse twist. Hebben! -
Het is hip om er als een Aperol Spritz bij te lopen. “Met meerdere tinten oranje verbreek je het ‘wortelgevoel’”
Liefhebber van het bitterzoete drankje of net helemaal niet: Aperol Spritz is hot. Meer zelfs: het feloranje drankje bepaalt deze zomer zelfs wat we dragen. Hoe je fel oranje draagt of combineert in zo’n Aperol-look? Styliste Sarah Roelstraete legt het uit. “Een oranje trui en een rozige broek: go for it” -
Allemaal Barbie? Volledig in het roze wordt dé zomertrend voor wie graag opvalt
Veel jonge meisjes kijken naar haar op — er is dan ook niemand met zoveel verschillende beroepen. We hebben het natuurlijk over Barbie. En het belooft háár zomer te worden, want er komt een film over haar uit en ze wordt ons ultieme stijlicoon. De sterren doen inspiratie op bij het lief van Ken en ook de catwalks kleurden volledig roze. ‘Barbie Girl' of niet, deze zomer bevind je je in een ‘Barbie World’.