Actrice Ashley Tisdale volgt de anti-filtertrend op TikTok.
Volledig scherm
Actrice Ashley Tisdale volgt de anti-filtertrend op TikTok. © TikTok

Opvallende trend op sociale media: vrouwen zeggen trots de ‘beautyfilters’ vaarwel

Een frisser blosje, een extra laag make-up, een strakkere kaaklijn: de druk om op apps als TikTok of Instagram een picture perfect gezicht te hebben is gigantisch. Geen wonder dat filters die je met één klik mooier maken zo populair zijn. Toch beginnen heel wat socialemediagebruikers zich tegen die praktijk te keren. Op TikTok doen ze dat zelfs heel uitdrukkelijk met de ‘anti-filtertrend’. 

  1. Nagelstylisten in ons land hebben het ongelooflijk druk. “Maar de Belg wil geen lange, valse kunstnagels”

    Nagelsty­lis­ten in ons land hebben het ongeloof­lijk druk. “Maar de Belg wil geen lange, valse kunstna­gels”

    Onze nagels lakken doen we al eeuwen, maar tegenwoordig mag het steeds kunstzinniger. Met bloemen, twintig verschillende kleuren of psychedelische golven: niks is te gek. En daarvoor gaan we steeds vaker langs bij een professional. Nagelsalons zitten compleet volgeboekt. Nagelstyliste Lauranne Sebrechts legt uit wat de meest gevraagde trends zijn. “Mensen willen nu in overdrive gaan.”
  2. Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken en adres in profiel zetten

    Influen­cers moeten voortaan verduide­lij­ken dat ze online reclame maken en adres in profiel zetten

    Contentmakers moeten vanaf nu concrete richtlijnen volgen om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. Ook moet wie op “regelmatige basis” reclame maakt voor bedrijven een ondernemingsnummer hebben en dat samen met het ondernemingadres delen in alle social mediaprofielen.