Weight Watchers uitgetest: "Afvallen door punten tellen"

thinkstock
Of we ons nu klaarstomen voor een late strandvakantie of zo snel mogelijk weer van die vakantiekilo's af willen, feit is dat wij vrouwen continu verwikkeld zijn in een strijd tegen de kilo's. Al is het op je eentje niet zo eenvoudig om snel én op een gezonde manier gewicht te verliezen. Wij helpen je alvast een handje en testten vijf afslankmethodes uit. We sluiten de week af met een golden oldie: Weight Watchers.

Hoewel iedereen al wel eens van Weight Watchers gehoord heeft, is er geen enkel dieet waarover zoveel misverstanden bestaan. Het beruchte puntensysteem wordt nogal vrij geïnterpreteerd: mag je dan gewoon snoepen tot je punten op zijn? Of moet je overleven op sla om niet over je punten te gaan? Geen van beiden. Met een beetje gezond verstand kan je lekker eten én gewicht verliezen.

Puntensysteem en meer beweging
De basis van Weight Watchers is inderdaad het puntensysteem. Bij aanvang geef je je gewicht en lengte in, en op basis daarvan wordt het aantal punten dat je mag 'verbruiken' per dag berekend. Op groenten staat geen cijfer (hoera, onbeperkt smullen!), maar vlees, aardappelen, snoep en dergelijke moet je tellen volgens het puntenprogramma. Maar dat valt reuze mee, eerlijk!

De cijfers
Ik ben 1.60 meter groot (nu ja, groot) en ik woog voor ik met het programma startte 70 kilogram. Per dag mocht ik 29 punten eten (om jullie een idee te geven, een glas wijn is al 1,5 punten) en dat zou per week een halve kilo gewichtsverlies opleveren. Een gezond, gestaag ritme om gewicht te verliezen dus.
Naast een gezond eetpatroon wordt er ook geadviseerd om meer aan beweging te doen. In principe is dit geen verplichting en kan je door je eetschema strikt te volgen voldoende afvallen. Maar door sporten ga je je wel beter in je vel voelen én je wint er een paar punten mee.

Op groenten staat geen cijfer, maar vlees, aardappelen, snoep en horen in een puntensysteem. Per dag mocht ik 29 punten eten.

Resultaat!
We zijn nu bijna twee maanden later, en ondertussen ben ik 3,5 kilo kwijt, helemaal op schema dus. Als ik eerlijk ben, moet ik toegeven dat ik niet altijd pietje precies ben als het op punten tellen aankomt, maar omdat ik twee tot drie keer per week sport blijft de schade binnen de perken. Heel haalbaar dus.

Het oordeel
Voor mij was Weight Watchers een methode die goed werkte. Ze bieden immers veel controlemogelijkheden: zo kan je naar vergaderingen gaan om je wekelijks te laten wegen en hebben ze een app ontwikkeld waarmee je op ieder moment de status van je punten kan checken of waarmee je makkelijk kan opzoeken hoeveel punten een voedingsmiddel waard is. Daarnaast staan er op de website ook veel voorstellen van recepten, net als enkele tips om het afvallen te vergemakkelijken. Bovendien heb ik er een beetje mijn eigen ding van gemaakt en de uitschuivers op vlak van eten gecompenseerd door meer te sporten.

Prijs-kwaliteit
Voor een maandplan betaal je € 47,90, een jaarplan kost je € 135,85. De verhouding prijs-kwaliteit is voor mij zeker in orde. Denk maar aan al het geld dat je bespaart door wortels te kopen in plaats van dure snoeprepen.

De verhouding prijs-kwaliteit is voor mij zeker in orde. Denk maar aan al het geld dat je bespaart door wortels te kopen in plaats van dure snoeprepen.