Waarom kinderen niet geïnteresseerd zijn in gezonde voeding

thinkstock
Kinderen zijn niet geïnteresseerd in de boodschap of iets al dan niet gezond is, sterker nog: onderzoekers aan de universiteit van Chicago beweren dat het aanprijzen van voeding als gezond net een averechts effect heeft. Dat besluiten ze uit een studie bij kleuters van drie tot vijf jaar.

Dr. Michal Mairaman en Dr. Ayelet Fishbach concludeerden dat wanneer kinderen een bepaald doel of een bepaalde boodschap associëren met een bepaalde soort voeding, deze voeding voor hen geen ander doel kan bereiken. Met andere woorden, wanneer ouders of opvoeders eten proberen voorstellen als 'noodzakelijk om te leren lezen' of 'daar word je sterker van', trekken kinderen daaruit de conclusie dat de smaak daaronder te lijden moet hebben. Bijgevolg eten ze hier dan ook minder van. Dit in tegenstelling tot voeding die enkel als 'lekker' wordt voorgesteld, zonder bijkomende boodschap.

Een slimmere strategie om je kinderen ervan te overtuigen hun groenten en fruit op te eten is dan ook door simpelweg de gezonde eigenschappen te negeren, aldus de wetenschappers.

Onderzoek
Voor het onderzoek werden verschillende smaaktesten uitgevoerd bij kleuters in Illinois. Daarbij kregen ze een verhaal te horen over een meisje dat volkoren crackers at voor ze ging spelen. De verschillende groepen kregen telkens één van twee versies te horen: in de eerste versie lag de focus op de gezondheidsvoordelen van crackers, terwijl de andere versie geen extra boodschap meegaf over de voeding.

Dr. Maimaran en Dr. Fischbach zagen hun hypothese bevestigd, nadat kinderen minder crackers aten wanneer die opgediend werden met een gezonde boodschap. Het merendeel van de kinderen associeerde gezond eten met zinnen als 'daar word je sterk van', 'het is goed voor je', 'zo word je groot' en 'het geeft je energie', terwijl anderen ook vonden dat het gelijkstond aan geen dessert.

Het onderzoek haalt een voorgaande studie aan waaruit bleek dat 9 tot 11-jarigen een drankje gelabeld 'New Drink' verkozen boven 'New Health Drink'.