Waarom je zelfs van versgeperst sap dik kan worden

thinkstock
Een glas versgeperst fruitsap heeft een erg gezond imago, dat nog extra in de verf wordt gezet door hippe sapjesdiëten en detoxen waar celebs mee pronken. Maar experts waarschuwen dat die vloeibare vorm van je lievelingsfruit lang niet even gezond is als een stuk fruit in zijn geheel: "Een glas sap kan de helft van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid suiker bevatten."

Denk jij ook snel je vitaminen binnen te werken door een paar stukken fruit in de blender te gooien? Als je de keuze hebt, knabbel je die appel of appelsien toch maar beter in zijn geheel op, waarschuwen cardiologen. Het sap uit een stuk fruit of groente persen maakt de calorieën geconcentreerder, waardoor je sneller te veel consumeert en de kilo's erbij komen, klinkt het.

Eet je een stuk fruit in zijn geheel op, dan wordt die suiker traag vrijgegeven.

"Vrije" suikers

Veel groenten en fruit zijn uiteraard belangrijk voor een gezonde levensstijl, ook al bevatten vooral deze laatste veel (natuurlijke) suikers. Eet je een stuk fruit in zijn geheel op, dan wordt die suiker traag vrijgegeven. Je lichaam breekt eerst de cellen in het vruchtvlees af, waardoor de suikers langzaam in je bloed terecht komen. Ga je een stuk fruit tot moes of sap reduceren in een blender, dan komen de suikers uit het vruchtvlees "vrij", zo verklaart het Amerikaanse College of Cardiology. Daardoor worden die ook sneller opgenomen.

Geconcentreerde calorieën

Voor een groot glas versgeperst appelsiensap heb je met één stuk fruit vaak niet genoeg. En daardoor kan een glas zelfgeperst sap soms wel 13 gram suiker bevatten - ongeveer de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor volwassenen. "Fruit en groenten persen is erg populair geworden, en ook de technologische snufjes om zo'n sappen te maken blijven toenemen," aldus het cardiologisch instituut. "Maar het persproces maakt de calorieën veel geconcentreerder, waardoor je makkelijk te veel energie opneemt."

Een glas zelfgeperst sap kan soms wel 13 gram suiker bevatten

Vruchtensap als één portie fruit

Is een glas vers sap dan absoluut te mijden? Dat nu ook weer niet.
Vruchtensappen die voor 100% uit fruit bestaan kunnen wel één stuk fruit per dag vervangen, omdat ze veel vitaminen bevatten. Maar besef wel dat je zo nog steeds veel suiker binnenkrijgt, wat niet alleen slecht is voor de lijn, maar bij overmatig gebruik ook tot diabetes en rotte tanden kan leiden. Zorg daarnaast ook dat je voldoende stukken fruit in zijn geheel opeet, die door de vezels in het vruchtvlees ervoor zorgen dat de suiker trager wordt opgenomen. Beperk je tot 2 à 3 porties fruit per dag, want zelfs van iets gezond als fruit kan je te veel binnenkrijgen. Let daarom op met smoothies. Meng je een banaan, appel en kiwi in de blender, dan heb je al je maximum aan stukken fruit binnen, plus een heleboel geconcentreerde calorieën en vrije suikers.