Ga naar de mobiele website
^ Top

Waarom je langer fit blijft als je een sardientje eet

"Visolie vertraagt het aftakelen", dat is de conclusie van een recente Britse studie. Vrouwen boven de 65 die voldoende omega 3-vetzuren opnemen, blijken twee keer zoveel spierkracht te behouden na lichte oefeningen dan dames die olijfolie eten.

De bevindingen van dit (voorlopig) kleinschalig onderzoek werden voorgesteld op het jaarlijkse Britisch Science Festival in Aberdeen. Uit andere studies was al gebleken dat omega 3-vetzuren, rijkelijk aanwezig in vis als sardines en makereel, de kans op hart- en vaatziekten verlagen. Nu zou het ook het verdwijnen van spiermassa tijdens het ouder worden (sarcopenie) helpen tegengaan.

Sarcopenie
Wanneer we ouder worden, verliezen we jaarlijks gemiddeld tussen 0,5 en 2 procent spiermassa. Hierdoor worden we op termijn kwetsbaar en immobiel. Een sedentaire levensstijl en een dieet met weinig eiwitten bevorderen het proces. Gemiddeld 25 procent van mensen tussen 50 en 70 hebben sarcopenie en vanaf 80 krijgt meer dan helft te maken met de negatieve gevolgen ervan.

"Sarcopenie eist een hoge tol. Ofwel belanden mensen in tehuizen om verzorgd te worden, ofwel in het ziekenhuis door pijnlijke valpartijen", verklaart dokter Stuart Gray van de universiteit van Aberdeen.


Omega 3
Uit eerder onderzoek wat als gebleken dat diëten rijk aan omega 3 bevorderlijk zijn voor de spieren. Dit zette dokter Gray aan om ook de impact ervan op sarcopenie te onderzoeken. In een eerste fase werd gekeken naar het effect op ratten. "De visolie leek een anabolisch (spieropbouwend) en beschermend effect te hebben, maar ratten zijn geen mensen, dus de volgende stap van het onderzoek was een test bij mensen", verklaart Gray.

Hiervoor werden 14 damens boven de 65 gedurende twaalf weken gevolgd. Ze kregen een schema met oefeningen dat bestond uit twee keer een half uurtje beenbewegingen. De helft van de vrouwen kreeg daarbovenop supplementen met omega 3-vetzuren EPA en DHA, terwijl de andere helft een placebo op basis van olijfolie kreeg. Aan het begin en het einde van de studie werd de spierkracht van de vrouwen opgemeten.

Verbazend
De impact van de omega 3-vetzuren was dubbel zo effectief als dat van olijfolie. Na afloop hadden de dames uit de eerste groep maar liefst 20 procent meer spiermassa tegenover een kleine 11 procent bij de anderen. Helaas hebben niet alle supplementen op basis van visolie dezelfde hoeveelheden EPA en DHA. "Sommige capsules bevatten tot 400 milligram EPA, terwijl anderen slechts goed zijn voor 100", klinkt het.

Aangeraden
De raad die wordt meegegeven is logischerwijs te zoeken naar supplementen met de hoogste concentratie. Het alternatief: de helft van een standaard portie sardientjes, makreel of andere vette vis eten. Voor de geïnteresseerden: een grootschaligere studie met 60 mannen en vrouwen boven de 65 staat nu op de planning om na te gaan of het effect bij mannen even groot is.



Meld een bug