Vijf tips om meer te genieten van een gezonde maaltijd

Thinkstock
Voor vrouwen die willen afslanken is niet zozeer het sporten een probleem, maar wel het eten van gezonde voeding. Zij vinden het vooral moeilijk om daar een gewoonte van te maken. Vandaar de volgende vijf tips om meer te genieten van je gezonde maaltijd.

1. Ga zitten en neem je tijd
De kans is groot dat het een gewoonte is geworden om staand te eten, in de keuken of op weg naar huis. Toch is het belangrijk dat je elke dag wat tijd voorziet om te eten. Op die manier zal je meer nadenken over wat je eet.

2. Bewonder je maaltijd
Neem de tijd om te bestuderen wat je gaat opeten. Wees aandachtig voor de kleuren die op je bord liggen of de geuren die uit je pan komen. Dat lijkt in het begin misschien wat raar, maar het zorgt voor een gezondere relatie met wat je eet.

3. Denk na over je gevoelens
Voel je je nerveus als je aan eten denkt? Ben je altijd verveeld als je begint te snacken? Bewust zijn van je gevoelens voor je begint te eten, helpt om de problemen bloot te leggen. Misschien eet je enkel uit verveling?

4. Stop met schrokken
Zo snel mogelijk je bord leegeten zal je achterlaten met een leeg gevoel. Supertraag eten is niet noodzakelijk een indicator van hoe gezond je bent, maar het stelt je wel in staat om je maaltijd te beëindigen met een 'vol' gevoel. Dan zal je misschien ook beseffen dat het niet nodig is om altijd je bord helemaal leeg te eten en in de toekomst wat minder opscheppen.
  
5. Blijf positief
Het zal sowieso een tijdje duren voor je volledig gewend bent aan je nieuwe, gezonde dieet. Maar eens je het volhoudt, zal je versteld staan hoe snel je lichaam hunkert naar de gezonde producten. Om dat te bereiken, moet je vooral positief blijven denken en geloven in de vooruitgang. Alleen zo zal je ook echt van het nieuwe eten kunnen genieten. Succes!