Vijf tips om gewicht te verliezen zonder te diëten

Gewicht verliezen zonder te diëten? Het kan, en het is lang niet zo moeilijk als u denkt.
THINKSTOCK Gewicht verliezen zonder te diëten? Het kan, en het is lang niet zo moeilijk als u denkt.
Kan je zonder te diëten je lichaam toch misleiden en gewicht verliezen? TIME Magazine meent alleszins van wel en lijst vijf handige tips op, die verbazingwekkend simpel zijn.

1. Maak gezond eten toegankelijker

Het is makkelijker om voor gezond eten te kiezen als je het kan zien en er makkelijk bij kunt. Als je mooie stukken fruit in een leuke mand op tafel zet, zal je er wellicht sneller een stuk van nemen dan wanneer je ze wegsteekt. Koekjes of chips verdwijnen beter wel in de kast.

Kortom, maak het toegankelijk en handig om gezond te eten.

2. Maak van je bord een artistiek plaatje

We eten ook met onze ogen, stelt een onderzoek van de universiteit van Oxford. Proefpersonen kregen borden voorgeschoteld die op verschillende manieren gedresseerd waren. Hoewel de schotels dezelfde ingrediënten bevatten, kreeg het bord dat artistiek oogde de beste score. De bevraagden waren bovendien bereid om er dubbel zoveel geld voor neer te tellen op restaurant.

Als je probeert om gezond te eten, steek je dus best wat meer tijd in hoe je je bord schikt.

THINKSTOCK

3. Eet voor je naar de winkel gaat

Deze tip heb je ongetwijfeld al gehoord, maar hij werkt zo goed dat we hem met plezier nog eens herhalen. Eet voor je naar de supermarkt trekt. Uit onderzoek van de universiteit van Cornell blijkt dat je niet enkel meer koopt als je honger hebt, maar ook nog eens ongezondere keuzes maakt.

Als je toch wilt gaan shoppen wanneer je nog niet gegeten hebt, eet dan toch iets kleins voor je de supermarkt binnenstapt. Steek bijvoorbeeld een zak nootjes of zaadjes in je hand- of werktas.

THINKSTOCK

4. Gun jezelf wat zonlicht 's ochtends

Wanneer, hoe intensief en hoe lang je dagelijks aan zonlicht wordt blootgesteld kan een significant effect hebben op je gewicht. Uit een eerste studie van de Northwestern University blijkt dat mensen die 's ochtends van zonlicht genieten een lagere BMI hebben dan mensen die pas later op de dag aan zonlicht worden blootgesteld. Volgens de onderzoekers beïnvloedt zonlicht het 24-uursritme van ons lichaam, dat ons metabolisme reguleert.

Daarom raden onderzoekers aan om tussen 8 uur 's morgens en 12 uur 's middags minstens 20 of 30 minuutjes in de zon te zitten. Dat hoeft zelfs niet buiten: een kamer die verlicht wordt door zonlicht, is even goed.

5. Eet niet wanneer je afgeleid wordt

Je lunch mee naar het werk nemen, kan je helpen gezonder te eten. Maar ga dan bijvoorbeeld niet zitten surfen terwijl je eet. Dan zou je wel eens meer kunnen eten dan je zou doen wanneer je geconcentreerd was op je maaltijd. Uit een studie die gepubliceerd werd in het American Journal of Clinical Nutrition blijkt dat mensen die een computerspelletje speelden tijdens hun lunch zich minder snel voldaan voelden, meer snacks aten en zich moeilijker voor de geest konden halen wat ze precies gegeten hadden.

Dus hoe vreemd het ook kan zijn om aan je bureau te zitten zonder je mails of social media te checken: niets doen tijdens de lunch is de beste strategie voor je lijn.

THINKSTOCK