Vier gezonde redenen om vaker pompoenpitten te eten

Pepita, rauwe pompoenpitten.
thinkstock Pepita, rauwe pompoenpitten.
Nog geen pompoenpitten op het menu staan? Kijk dan bij de volgende winkelronde zeker eens uit voor 'pepita', groenachtige pompoenzaden die je rauw kan smullen. Ze bevatten meer voedingsstoffen dan de witte pompoenpitten en brengen heel wat gezondheidsvoordelen met zich mee.

Gezonde redenen op pepita te eten:

Hart
Omdat deze voedzame zaden rijk zijn aan omega 3, vormen ze de perfecte plantaardige basis voor de essentiële vetten die je hart nodig heeft om gezond te zijn. Uit een recente studie blijkt bovendien dat olie op basis van pompoenpitten de bloeddruk verlaagt.

Gewicht
Rauwe pompoenzaden zijn rijk aan vezels en proteïnen, twee voedingsstoffen die je langer een vol gevoel geven. Voor een snelle snack eet je ze rauw. Wie wat meer tijd heeft en graag experimenteert in de keuken, kan de pitten samen met koriander omtoveren tot een soort pesto, ideaal om bijvoorbeeld stukjes wortel in te dippen.

Energie
Magnesium blijft een van de meest ondergewaardeerde nutriënten op vlak van gezondheid. Toch is het fundamenteel voor onze energie. Gelukkig kan je met rauwe pompoenpitten de schade al grotendeels herstellen. Een half kommetje bezorgt je namelijk bijna 100 procent van je dagelijks aangeraden dosis.

Slaap
Tot slot bevatten pepita ook nog L-tryptofan, een stof die je lichaam ondersteunt bij de aanmaak van serotonine. Dit hormoon is niet alleen bevorderlijk voor je gemoed, het helpt je ook dieper en vaster te slapen 's nachts.

Witte pompoenpitten, heerlijk om te roosteren.
thinkstock Witte pompoenpitten, heerlijk om te roosteren.