Vegetariërs verslikken zich in reclame vleesfabrikant

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.
Vegetariërs pikken het niet dat ze in een reclamespot van vleesproducent Aoste worden neergezet als wereldvreemde en onverzorgde hippies. De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) kreeg een tiental klachten van vegetariërs die zich beledigd voelen door de spot. Ze vinden die belachelijk, stereotiep en irritant. Dat meldt Het Nieuwsblad.

De spot is momenteel te zien op VTM, 2BE en Vitaya maar werd eerder dit jaar al op gemengde gevoelens onthaald in Frankrijk. Het tafereel is clichématig: aan tafel klaagt de zoon dat hij het beu is sla en selder te eten. "Maar je krijgt toch ook steaks van tofu en sojaburgers", reageren zijn ouders.

De zoon is vervolgens te zien in de vleesafdeling van een supermarkt. Daar is het zijn moeder die hem een pakje kipfilet van voornoemd merk toestopt: "Als je het dan toch wil doen, doe het dan goed", zegt ze. De zoon huilt van plezier wanneer hij het vlees proeft.

Vegetariërs voelen zich beledigd. "Alsof vegetariërs per definitie bleke mensen vol pukkels zijn die enkel een blad sla eten", zegt de elfjarige Jits in Het Nieuwsblad. Jits diende klacht in bij de JEP, net als een tiental anderen.

Volgende week zal de jury oordelen of de clip in strijd is met de voorschriften rond ethische reclame. "Die code zegt dat reclame geen groepen mensen mag kleineren, belachelijk maken of in diskrediet brengen. Als de jury oordeelt dat dit hier is gebeurd, kan ze de adverteerder een waarschuwing geven of vragen de spot aan te passen of de uitzending ervan stop te zetten". Dat zijn ze bij Aoste niet van plan.