Ga naar de mobiele website
^ Top

Van dit voedsel word je slechtgezind!

Het gezegde 'je bent wat je eet' zou in sommige gevallen wel eens meer waarheid kunnen bevatten dan we denken. Drew Ramsey en Tyler Graham, de auteurs van 'The Happiness Diet', zijn ervan overtuigd dat eten een aanzienlijke impact kan uitoefenen op onze gemoedstoestand.

Zo zou je wel een slechtgezind kunnen worden van ...

... bagels

Overgewaaid uit Amerika, hebben bagels hun weg gevonden naar ons ontbijtaanbod. Helaas zouden ze niet alleen slecht zijn voor onze taille, maar ook voor onze stemming. Bagels zijn valse vrienden omdat ze je energiepeil pijlsnel boosten, een effect dat enkele uren later even snel weer verdwijnt. Deze crash maakt veel mensen geïrriteerd, licht in het hoofd en zelfs droevig. Andere koolhydratenbommen doen echter net hetzelfde: donuts, pannenkoeken, wafels en ontbijtgranen zijn dus ook geen ideale start van je dag.

... eiwitten

Je hebt ongetwijfeld al wel eens te horen gekregen dat je eigeel moet vermijden in de strijd tegen een te hoge cholesterol. Wat je misschien echter niet weet, is dat net daar alle voedingsstoffen zitten die een impact hebben op je gemoed.

Omega-3, vitamine D en B12 en foliumzuur reguleren je stemming door de gezondheid van hersencellen te bevorderen. Hierdoor voelen we ons stabiel en energiek. Zelfs de Harvard School of Public Health heeft eieren (als geheel) uitgeroepen tot een gezonde hersenhap. Mensen die enkel eiwitten eten, ontsnappen dus aan de positieve invloed van deze essentiële voedingsstoffen en behoren mogelijk tot de grotere grompotten onder ons.

... frisdrank

Vandaag de dag krijgen we wekelijks bijna meer suiker in ons systeem dan mensen vroeger op een heel jaar consumeerden. Dit is zonder twijfel de grootste verandering in het menselijk dieet sinds het ontstaan van de landbouw. Suiker staat dan ook op kop van de lijst met voedingsstoffen die een grote impact hebben op ons gemoed én onze hersenactiviteit.

Verschillende onderzoeken, waarbij gebruik gemaakt werd van de allernieuwste beeldvormingstechnieken, toonden al aan dat zwaarlijvigheid en diabetes (dé kinderen van onze suikerverslaving) op lange termijn het volume van onze hersenen aantasten. Dé bron bij uitstek is frisdrank. De gemiddelde Amerikaan zou jaarlijks niet minder dan 600 van deze suikerbommen consumeren. Benieuwd of wij hiervoor nog moeten onderdoen.

... margarine

Dit alternatief voor 'echte boter' werd decennia lang gebombardeerd als zijnde gezond voor het hart, tot onderzoekers ontdekten dat het een van de grootste bronnen is van transvetten. Van alle vetten zouden ze het ongezondst zijn voor ons hart en een recente Spaanse studie doet er nog een schepje bovenop. Zo zouden margarine-eters 50 procent meer risico lopen om depressief te worden.

... sojayoghurt

De obsessie met dierlijke vetten heeft geleid tot de ontwikkelingen van 'gezondere' alternatieven, zoals maïs- en sojaolie. Deze hebben op hun beurt de weg vrijgemaakt voor nieuwe industriële creaties die toch niet bepaald natuurlijk zijn. Denk maar aan kaas zonder vetten, eivervangers en sojayoghurt.

Het klinkt misschien gezond, maar sojayoghurt is rijk aan omega-6-vetzuren die de goede werking van omega-3 met de grond gelijk maken. Onze hersenen bestaan uit vetten en meerdere studies hebben aangetoond dat het evenwicht tussen de verschillende soorten vetten van fundamenteel belang is voor een goede gemoedstoestand. Voedingsmiddelen die te veel omega-6 bevatten (en daarnaast ook veel suikers) kunnen dan ook negatieve invloed uitoefenen op onze stemming.

... fruitige smoothies

Ook smoothies én fruitsappen zijn valse vrienden, ze klinken misschien gezond, maar verbergen helaas bergen suikers. In elke supermarkt heb je tegenwoordig een breed gamma aan 'verse smoothies'. Wat is daar nu ongezond aan? Veel, zo blijkt! In een gemiddeld flesje zit namelijk 44 gram suiker, wat meer is dan de 30 gram in een standaar blikje frisdrank. Ze bevatten misschien ook veel vitaminen, maar suiker blijft suiker en de groeiende obesitasepidemie is allesbehalve een fabeltje. (lf)

Meer over


Meld een bug