Tips om je kopje koffie of thee gezonder te maken

thinkstock
Aan zowel koffie en thee worden verschillende gezondheidsvoordelen toegeschreven. Zo zouden de drankjes onder andere ziektes afweren en een boost geven aan je metabolisme en je geheugen. Maar om daar ten volle van te kunnen genieten, moet je ze wel op de juiste manier drinken. Wij geven enkele do's en don'ts om je ochtendlijke koffie- of theeritueel wat gezonder te maken.

Doen: kruiden toevoegen aan koffie

Suiker laat je het best achterwege, extra smaak voeg je beter toe door middel van kruiden. Niet alleen bevatten die minder calorieën dan suiker, ze hebben ook gezondheidsvoordelen. Kaneel kan bijvoorbeeld helpen om je suikerspiegel te controleren, terwijl nootmuskaat goed is voor je spijsvertering.

Niet doen: melk toevoegen aan thee

Misschien drink jij je thee wel zoals de Britten, met een beetje melk erin? Helaas is dat geen goed idee, want door je thee te mixen met melk gaan de krachten van de gedroogde bladeren deels verloren. Als je wil genieten van de kankerbestrijdende eigenschappen van je dagelijkse kopje thee, moet je er zeker de zuivel uitlaten.

Doen: citroen toevoegen aan thee

Wat je zeker wel mag - en misschien wel moet - doen, is citroen toevoegen aan je kopje groene thee. Dat zorgt ervoor dat de antioxidanten van de catechines in je thee beter hun werk kunnen doen.

Niet doen: vitamines nemen met koffie

's Ochtends is een goede routine van groot belang, maar het is belangrijk dat je koffie en je dagelijkse vitamines en supplementen van elkaar gescheiden houdt. Onderzoek toonde namelijk aan de voedingsstoffen uit de vitamines minder goed geabsorbeerd worden na het drinken van koffie. Dat komt omdat koffie je spijsverteringssysteem aanzet om sneller te werken. Wacht dus minstens 10 à 15 minuten na je kopje koffie om je vitamines te nemen.

Doen: de trektijd van je thee checken

De gezondheidsvoordelen van thee worden toegeschreven aan het catechinegehalte erin, omdat die veel antioxidanten bevatten. Als je de theeblaadjes te lang laat trekken, komen er echter minder antioxidanten vrij in je thee. De meeste theezakjes mogen maar drie tot vijf minuten trekken. Nog een extra tip: groene en witte thee mogen zelfs geweekt worden in water dat net niet kookt.