Superfood of superfake: Zijn deze vier superfoods echt wel zo gezond?

THINKSTOCK
In onze queeste naar een gezond leven hebben we allemaal een stappenteller rond onze arm, een fit app op onze telefoon en zijn onze kasten volgestouwd met matcha, chiazaad, acaibessen en kokosolie. Maar hoe zit dat nu precies met die superfoods, zijn ze echt wel zo super als beweerd wordt?

Kokosolie
Heb jij ook al je vetten en oliën om te koken vervangen door kokosolie (schuldig hierzo)? Misschien is het tijd om hier en daar ook weer wat olijfolie of roomboter te introduceren, want kokosolie bevat volgens Walter C. Willet, doctor aan de Harvard School of Public Health, 90 procent verzadigd vet, wat een veel hoger percentage is dan bijvoorbeeld bij boter of andere oliën. Af en toe de olijfolie erbij nemen is dus geen slecht idee.

THINKSTOCK

Matcha
Dit groene Japanse poeder is de laatste nieuwe hype en wordt geprezen voor de vele antioxidanten en energieboostende eigenschappen. Een lepeltje of twee in je drankje heeft dus tal van gezondheidsvoordelen, al raad voedingsexperte Cynthia Sass wel aan om op te letten welke soort matcha je aanschaft. Sommige bevatten immers toegevoegde suikers en dat willen we nu net niet binnenkrijgen.

THINKSTOCK

Acai
Ze zijn vezelrijk, suikerarm en zitten boordevol antioxidanten. Geen wonder dat iedereen dol is op acaibessen, toch? Opgepast. Omdat pure acaibessen niet veel meer zijn dan zaden alleen, worden ze dikwijls verkocht als sapjes of poeders die extra suiker en calorieën bevatten. Ga dus maar liever voor blauwe bessen.

THINKSTOCK

Chiazaad
Hoewel chiazaad een overvloed aan omega 3-vetten en vezels bevat, hebben onze lichamen al eens moeite met die voedingswaarden op te nemen. De vezels zijn wel degelijk goed voor onze gezondheid en maaginhoud, maar de US National Library of Medicine raadt wel aan om ze gematigd in te nemen, of de toiletpot zou wel eens je nieuwe beste vriend kunnen worden.

THINKSTOCK