Smoothies zijn vaak niet zo gezond als celebs denken

Steeds meer sterren ruilen hun ultragrote beker koffie in voor een zogenaamde gezonde smoothie, maar experts waarschuwen dat deze sapjes niet altijd gezond zijn.

Jennifer Aniston zweert bij haar 'Wonder Smoothie' voor een slanker lichaam, Liv Tyler overleeft op groene sapjes voor een mooiere huid en Kim Kardashian zou zijn afgevallen door haar smoothie op basis van proteïne. Voedingsspecialisten zeggen dat je niet zomaar blindelings deze hype moet volgen, want dit kan je dikker maken zonder dat je het beseft. Velen denken dat het de ideale manier is om aan je portie fruit en groenten te komen, is dat volgens gezondheidsexperts niet altijd het geval. "Als je fruit pureert, verwijder je de pit en schil weg, dit zijn net de onderdelen waar net alle vezels in zitten, als ook essentiële vitamines en proteïnes", aldus voedingsexpert Ian Marber.

Zelf maken
"De meeste smoothies die je kant-en-klaar in de winkel koopt, bevatten enkel gepureerd fruit en sap. Dit betekent dat ze geen proteïnes bevatten, wat je nodig hebt om je energiepeil hoog te houden en om je hongergevoel te onderdrukken. Daarnast heb je zoveel fruit nodig voor een kleine smoothie, dat je een suikerbom krijgt", gaat Marber verder. "Het is best mogelijk om een maaltijd te vervangen door zo'n fruit- of groentesapje, maar hou je dan aan volgende recepten. Deze zijn ook goed om je meer energie te geven en je lichaam of huid mooier te maken."

Kies steeds voor een vezelrijke fruitsoort als basis. Ga voor appels, peren, bananen of bessen.

De energieboost
Bij je vezelbasis voeg je een beetje proteïne toe om je bloedsuikerspiegel op peil te houden. Vervolgens neem je 25 gram yoghurt en 50 ml water. Liefhebbers kunnen er een scheut espresso bij gieten.

De vetverbrander
Dit sapje is arm aan vet, rijk aan proteïnes, wat goed is voor de suikervoorraad van je lichaam en je zo meer energie te geven. Voeg halfvolle melk of ongezoete sojamelk toe aan je vezelbasis. Daarnaast heb je 50 gram vloeibare tofu nodig, die is vetarm, maar rijk aan proteïnes. En voor wat extra smaak volstaat en snuifje kaneel. 

Na het sporten
Na dat je intensief hebt bewogen is het belangrijk je niveau van glycogeen op peil te brengen, ook moet je aminozuren eten om je spieren steviger te maken. Voeg 50 ml appelsiensap en een theelepel honing toe aan je vezelbasis, werk af met een theelepel proteïnepoeder.