Ontbijtinspiratie nodig? Dit ligt bij voedingsexperten op het bord 's ochtends

kos
's Ochtends al diep moeten nadenken over wat je gaat eten lukt niet altijd even vlot. En zoveel opties om te ontbijten zijn er niet, toch? Reken maar van wel. Voedingsdeskundigen verklappen hier hun favoriete ontbijtjes, die behalve lekker uiteraard ook erg gezond zijn. Bye bye boterham met kaas of yoghurt met fruit, dit is pas écht genieten bij het opstaan.

Gezonde banaanpannenkoeken

Hoera, pannenkoeken als ontbijt! Elke ochtend die zoete lekkernij en je kan je gezondheid en lijn al snel vaarwel zeggen, maar dit receptje zonder boter of suiker levert gezonde pannenkoeken op. Het hoge eiwitgehalte zorgt ervoor dat je de dag vol energie kan starten.

- Plet een middelgrote banaan met 2 eieren of 4 eiwitten.
- Voeg eventueel een handvol havermout toe en een snuifje kaneel. Mix deze ingrediënten goed.
- Verwarm wat (olijf)olie in een pan, en pak het deeg aan beide kanten tot een goudbruine pannenkoek.
- Serveer desgewenst met aardbeien, frambozen of blauwe bessen.

Pinterest

Cottage cheese met fruit en noten

Weer eens wat anders dan een klassieke (Griekse) yoghurt is cottage cheese, een vetarme kaas, rijk aan eiwitten, die met plattekaas te vergelijken valt. Heel lekker met wat fruit en noten of granola, en ook supergezond volgens diëtiste en aanraadster Katherina Brooking.

Pinterest

Banaan-pindakaas smoothie

Voedingsdeskundige en diëtiste Dr. Susan Mitchell: "Ik maak 's ochtends vaak een smoothie met magere melk, magere Griekse yoghurt, een bevrozen banaan, een à twee eetlepels lijnzaad en een à twee eetlepels pindakaas of amandelboter." Alle voedzame stoffen in één lekker glas, ideaal voor wie zich moet haasten 's ochtends.

Pinterest

Toast met pindakaas en fruit

Erkend diëtiste Dawn Jackson Blatner toast gauw één à twee sneetjes volkorenbrood als het snel moet gaan 's ochtends, besmeert deze met pindakaas en voegt haar favoriete fruit toe. Simpel, maar wel de juiste combinatie om genoeg energie te leveren voor een voormiddag.

Pinterest

Van alles een beetje

Healthfreak Elisa Zied heeft 's ochtends graag van elke voedingsgroep wat binnen, voor ze aan de dag begint. Bij voorkeur een roerei met tomaat, vergezeld van een volkoren boterham en een halve pompelmoes. Nog een glas melk erbij, en alle nuttige voedingsgroepen zijn vertegenwoordigd.

Pinterest