Mythe of waarheid: eet geen fruit in combinatie met andere voeding

Moet je een tijdje wachten voor je fruit eet na een maaltijd? Volgens sommige bronnen begint fruit te gisten als het gegeten wordt in combinatie met andere voeding, en kan je het dus beter eten op een lege maag. Anderen zeggen dat het niets uitmaakt. Wat is het nu?

MYTHE!

"Er is geen enkele reden om een bepaald type voeding te eten op een lege maag. Daar bestaat gewoonweg geen wetenschappelijk bewijs voor, ook al worden deze stelling vaak beargumenteerd met wetenschappelijk klinkende verklaringen", zegt Jill Weisenberger.

De argumenten voor het vermijden van fruit in combinatie met andere voeding bestaat uit drie stellingen:

1)    Het fruit begint te gisteren, en veroorzaakt verteringsproblemen
2)    De koolhydraten in fruit zijn moeilijker te verteren in combinatie met andere voeding
3)    De combinatie zorgt voor winderigheid


1)    Verteringsproblemen door fruit

"De stelling is dat fruit met veel suiker de andere voeding in de maag doet gisten waardoor de maag te gevuld raakt met verteringsproblemen tot gevolg."

Fout, aldus Weisenberger. "Het klopt wel dat fruit het gistingsproces in brood kan versnellen, maar niet in een maag. Voor gisting heb je bacteriën nodig, die zich voeden met suikers en de voeding chemisch veranderen, kijk maar naar wijn, yoghurt en brood. Maar een maag is vooral gevuld met zuren, een vijandige omgeving voor bacteriën die eerder gedood worden voor ze aan gisting toekomen."

De maag steriliseert de voeding net door het goed te kneden in de maag en te mixen met de zuren.


2)    Koolhydraten
Is het moeilijker om de koolhydraten in fruit te verteren als er ook andere voeding in de maag rondzwemt? Niet volgens de wetenschap.

"Het lichaam produceert verteringsenzymen, die zowel proteïnen, vet en koolhydraten aanpakken. Die enzymen worden gelijktijdig door de pancreas (alvleesklier) losgelaten. Als we geen 'gemengde' voeding zouden kunnen verteren, dan zouden we niets kunnen verteren aangezien we meestal voedingscombo's eten, zoals brood met hesp of kaas of steak met frieten en mayonaise (koolhydraten + proteïnen + vetten). Ook groenten op zich zijn een combinatie van proteïnen en koolhydraten."

3)    Winderigheid
Scheetjes worden gevormd in de darmen, niet in de maag. Fruit kan winderigheid in de hand werken, maar niet door de combinatie van hun voiding in de maag.

Conclusie: "We zouden ons geen zorgen moeten maken over wanneer we fruit of groenten eten, maar wel dat we er voldoende eten." De algemene richtlijn is momenteel twee stukken fruit (of een handvol voor fruit als aardbeien, druiven of frambozen) en 200 gram groenten per dag.