Is volle melk wel echt zo ongezond?

shutterstock
Al van jongs af aan wordt ons ingepeperd dat we beter kiezen voor magere en halfvolle melkproducten, als onze gezondheid ons lief is. Nieuw onderzoek ondergraaft die theorie door aan te tonen dat volle melk het risico op hartaandoeningen zelfs kan doen inperken. "We moeten af van het ingeburgerde idee dat vet altijd en overal ongezond is," klinkt het bij de wetenschappers.

De idee dat alle vetten des duivels zijn is intussen al een tijdje achterhaald, doordat we de gezondheidsvoordelen kennen van onverzadigde vetten uit onder meer avocado, noten en vette vis. Dariush Mozaffarian, cardioloog en epidemoloog, pleit er nu ook voor om af te stappen van de gedachte dat verzadigd vet altijd gevaarlijk is. Volle melk noemt hij daarbij als het voorbeeld bij uitstek. "Een voedingsmiddel veroordelen enkel en alleen op basis van het vetgehalte kan ons blind maken voor de andere voordelen van dat voedingsmiddel."

Volle melk bevat nog altijd meer calorieën dan magere en halfvolle melk, maar is niet noodzakelijk ongezonder omwille van zijn vetgehalte.

Onderzoekers Mozaffarian en Otto

Volle melk, gezond hart

Mozaffarian voerde samen met Marcia Otto, assistent professor epidemologie aan de universiteit van Texas, een onderzoek uit aan de Harvard School of Public Health over de effecten van het drinken van volle melk. Ze onderzochten de bloedstalen van meer dan 2.800 volwassenen over een opvolgperiode van 8 jaar, en detecteerden hoeveel vetten uit zuivel die mensen consumeerden. Zij ontdekten dat de personen die het meeste vet uit zuivel hadden gegeten of gedronken, een kleinere kans hadden op het ontwikkelen van een hartaandoening. Dit in vergelijking met zij die minder vet uit zuivel binnen kregen.

Wetenschappers ontdekten dat personen die het meeste vet uit zuivel eten of drinken, een kleinere kans hebben op het ontwikkelen van een hartaandoening.
shutterstock Wetenschappers ontdekten dat personen die het meeste vet uit zuivel eten of drinken, een kleinere kans hebben op het ontwikkelen van een hartaandoening.

Bloedstalen versus eetdagboeken

Bijzonder aan dit onderzoek rond melk is de methode die gebruikt werd om voedingsgewoonten te traceren. Vaak wordt in onderzoeken rond eetgedrag gevraagd aan proefpersonen om een eetdagboek bij te houden gedurende een jaar. Die gegevens zijn niet altijd 100% correct, benadrukken Mozaffarian en Otto, omdat je heel vaak onbewust via andere voedingsmiddelen vetten uit melk binnen krijgt. Vandaar dat bloedstalen een accuratere weergave zijn van wat je echt hebt gegeten en gedronken. Het onderzoek werd bovendien niet uitgevoerd door de voedingsindustrie, maar door een academische instelling.

Allemaal aan de volle melk?

De onderzoekers willen tot slot nog benadrukken nog dat hun ontdekking niets afdoet aan het feit dat volle melk meer calorieën bevat dan magere melk. Wie op zijn gewicht let kan dat als argument nemen om volle melk in te ruilen voor halfvolle of magere varianten. Maar het advies dat volle melk altijd ongezond is omwille van zijn vetgehalte, moet volgens deze onderzoekers genuanceerd worden. Een glaasje af en toe kan dus geen kwaad.

De conclusie zoals altijd, volgens ons? Eet gevarieerd, met gezond verstand en dan komt het goed. Ga niet onnodig schrappen in je dieet, maar wissel voldoende af.