Het kerstmenu dat iedereen mag eten

Begin er tegenwoordig maar eens aan: een gezellig kerstdiner voor een grote familie. Nonkel stuurt een sms 'dat hij gestopt is met gluten'. Nichtje eet sinds kort lactosevrij. Puberzoon heeft plots het veganisme omarmd. Toch hoeft uw bloeddruk niet te stijgen, noch hoeft de kalkoen ijlings afgebeld: er zijn genoeg alternatieven voor gasten met voedselallergieën of speciale diëten, die ook door de rest van de familie zullen worden gesmaakt. Voor die laatsten kan er dan uiteraard nog een lekker stuk vlees bij, of aparte saus, of...

Blogster Ellen Charlotte Marie presenteert hieronder een menu dat iedereen kan en mag eten. Het is vegetarisch/veganistisch, lactosevrij, glutenvrij, en bevat geen geraffineerde suikers. (Wel zitten er noten in, maar ook daar bestaan alternatieven voor.) Kortom, wie dit op tafel zet, kan eigenlijk nooit fout doen. Alle ingrediënten zijn in biowinkels te koop, genre Bio-Planet. Qua keukengerief heeft u een goede blender nodig en een rasp.

Het voorgerecht: groenterolletjes met pindadip

Ellen: "Als voorgerecht heb ik gekozen voor groenterolletjes in een rijstvel: makkelijk, want dat vel moet gewoon even in warm water gedompeld. Met de vulling kan je experimenteren zoveel je wil: gegrilde groenten, rijstnoedels, alles kan! Hier is het een combinatie van wortelsliertjes - dat oogt kleurrijk, altijd fijn met kerstmis - avocado, sla, mango en rode biet. Mango is niet echt volgens het seizoen, maar kom, het is feest, en ze liggen nu volop in de supermarkten. Ik stop er ook koriander bij, want als je geen vlees of vis serveert, mogen er wel wat verse kruiden in, voor de smaak. Ook sauzen en dips geven iets extra aan vegetarische gerechten. In dit recept is dat een pindadip. Heerlijke combinatie, maar niet geschikt voor mensen met notenallergie. In dat geval kan je voor een currydip gaan, op basis van currypoeder en kokosroom."

Recept voor 4 personen
Voor de rolletjes
Ingrediënten: 8 rijstvellen • 1 handvol sla • 2 wortelen, geraspt • 1/2 mango • 1 rode biet, geraspt • 1/2 rijpe avocado • handvol gehakte koriander

Voor de pindadip
Ingrediënten: 4 eetlepels sojasaus • 1 kleine koffielepel rode currypasta • 1/2 koffielepel verse gember, geraspt • 1 à 2 eetlepels natuurlijke pindakaas • 1 eetlepel agavesiroop • 1/4 kop kokosroom • 1 eetlepel zwart sesamzaad • 1 eetlepel rode peper, fijngehakt

Bereiding
Week een rijstvel heel kort in warm water tot het zacht wordt. Leg het rijstvel voorzichtig op een schone, natte keukenhanddoek. Leg wat sla op het rijstvel. Hou wat plaats over aan beide zijden. Leg dan voorzichtig de andere ingrediënten op de sla. Rol eenmaal over en vouw dan de zijkanten van het rijstvel naar binnen. Rol het rijstvel verder op (maak je geen zorgen als de eerste rolletjes niet stevig genoeg zijn; nog een paar keer proberen, dan lukt het wel!). Maak de andere rolletjes op dezelfde manier. Doe alle ingrediënten voor de dip (behalve de sesamzaadjes en de rode peper) in een klein pannetje en verwarm op een laag vuur tot je een gladde saus hebt. Proef en voeg eventueel wat extra kruiden toe. Voeg nu de rode peper en de sesamzaadjes toe. Snij de lenterolletjes in tweeën (dit oogt mooier!) en serveer ze met de pindadip.

Ellen IG

Het hoofdgerecht: gevulde zoete aardappel met shitake en spinazie // quinoa met kikkererwten en kervel // tahinisaus

Ellen: "Super gemakkelijk en lekker voor iedereen. Voor de niet-vegetariërs kan natuurlijk nog een extra schotel worden voorzien met stukken sappig vlees of vis. Voor de anderen fungeren de oesterzwammen hier als vleesvervanger: ze hebben beet, smeuïgheid en geven een voldaan gevoel. Quinoa is een klassieker geworden, maar kan soms wat saai zijn, in de mond. Daarom steek ik er citroenzeste in voor extra pit, en goed gekruide kikkererwten. Die komen overigens gewoon uit blik. De saus zorgt voor kleur: tahini is een sesampasta die je met mosterd, appelazijn en honing tot een smaakbommetje mengt."

"Ik serveer dit hoofdgerecht in vier aparte delen: een zoete aardappelboot, een kommetje quinoasalade, een potje saus, en dan nog een frisse salade erbij van postelein en witloof. Volgens het principe: iedereen neemt wat hij eens wil proberen."  

Recept voor 2 personen (Indien u met meer bent, gewoon de ingrediënten vermenigvuldigen. Bijvoorbeeld voor 4 personen, alles maal twee)
Voor de aardappelboot
Ingrediënten: 2 grote gewassen ongepelde zoete aardappelen • enkele eetlepels olijfolie • grof zeezout

Bereiding:
Snij de aardappelen doormidden maar niet helemaal tot beneden. Doe de aardappelen in een ovenvaste schotel, besprenkel met olijfolie en zout en bak gaar in een voorverwarmde oven op 175° C ongeveer 30 tot 40 minuten (tot de binnenkant zacht is).

Voor de vulling van de aardappels
Ingrediënten: 200 gr shitake • 1 kleine zoete rode peper fijngesneden • 1 teentje look geperst • 2 handenvol verse spinazie • versgemalen zwarte peper • snufje zout

Bereiding:
In een pan, bak de shitake met de look, peper en zout, en de rode peper. Voeg op het laatste de spinazie toe en laat nog enkele minuten op het vuur tot de spinazie geslonken is. Haal de gare aardappelen uit de oven en vul ze met de shitake/spinazievulling.

Voor het tahinisausje
Ingrediënten: 1/3 tas olijfolie • ¿ eetlepel appelazijn • 1 kleine eetlepel mosterd • snufje zeezout • snufje zwarte peper • ¿ koffielepel kurkuma • 1 eetlepel tahini (sesampasta) • 1 eetlepel agave siroop (of honing) • 8 tot 10 eetlepels sojaroom

Bereiding:
Meng alles in een kleine sauspan.

Voor de quinoasalade met kervel en kikkererwten
Ingrediënten (stap 1): 2 koppen gekookte quinoa • enkele eetlepels olijfolie • zwarte peper • himalayazout • een handvol verse kervel • zeste van (een bio)citroen • een handvol zwarte olijven

Bereiding (stap 1):
Meng alles voorzichtig met twee lepels.

Ingrediënten (stap 2) : 1 blik kikkererwten • 1 koffielepel curry • 1 koffielepel ras el hanoutkruidenmix • enkele lepels olijfolie

Bereiding (stap 2):
Spoel de kikkererwten en droog ze tussen twee keukenhanddoeken. Verwijder de losgekomen velletjes. Meng de kikkererwten met de kruiden en de olijfolie en bak ze op een bakplaat in een op 185 graden voorverwarmde oven (ongeveer 20 minuten) tot ze licht krokant zijn. Doe de uitgelekte kikkererwten bij de quinoasalade  en serveer met de aardappelbootjes en een frisse salade van postelein en witloof.  

Voor de afwerking:
Verse koriander

Ellen IG

Het nagerecht: Blauwe bessencrème met fruit en amandelballetjes

Ellen Charlotte Marie: "Desserts in kommetjes vind ik iets makkelijker om maken dan taarten, toch als het lactosevrij/veganistisch moet zijn, en je dus niet kan rekenen op boter of eieren voor stevigheid. Als basis gebruik ik kokos- of sojaroom en geweekte cashewnoten. Als je die noten in de blender doet, krijg je een fijne, smeuïge crème. Qua zoetstof werk ik graag met medjooldadels, die eveneens gepureerd worden. Dadels laten je suikerspiegel niet zo snel stijgen als geraffineerde suiker. De blauwe bessen mogen gewoon uit de diepvries komen, wat nog gemakkelijk is ook. Met de versiering kan je spelen zoveel je wil. Ik kies fruit en amandelballetjes - dit gerecht is dus niet geschikt bij notenallergie - omdat de combinatie van bessen, noten en muntblaadjes goed werkt, visueel maar ook qua smaak. Deze kommetjes kunnen gerust op voorhand worden gemaakt, zodat je nog alle tijd hebt voor de meer klassieke desserts voor de andere gasten - al ben ik er zeker van dat iedereen dit gaat lusten!"

Recept voor 8 tot 10 dessertjes
Voor de crème

Ingrediënten: 200 ml sojaroom (of kokosroom) • 1 grote kop blauwe bessen (diepvries) • 1 1/2 kop cashewnoten, minimaal 4 uur in water geweekt •  4 à 6 eetlepels ahornsiroop • 1/4 kop gesmolten kokosolie • sap van 2 citroenen (of limoenen)  

Voor de balletjes
Ingrediënten: 1 kop amandelnootjes • 1 kop medjooldadels • 1/2 kop kokosrasp (ongezoet) • 1 snufje zout  

Voor de topping:
verse besjes • amandelnootjes • muntblaadjes  

Bereiding:
Mix de ingrediënten voor de balletjes in een blender tot je een kleverig deeg hebt. Het kan helpen om de dadels 5 minuten in warm water te weken voor je ze mixt. Draai kleine en grote balletjes en zet ze opzij. Mix alle ingrediënten voor de crème tot je een gladde massa hebt. Proef en voeg eventueel nog wat zoetstof en/of citroensap toe. Verdeel de balletjes over de glaasjes (hou er acht opzij voor de topping). Giet de paarse crème over de balletjes. Top met verse besjes, amandelnootjes, muntblaadjes en een amandelballetje!

Ellen IG


Méér recepten vindt u in het boek van Ellen Charlotte Marie, 'One Healthy Family', uitgegeven bij Lannoo. De Brugse foodie is ook erg actief op Instagram (141.000 volgers) en heeft een app, Effortlessly Healthy.