Gezond ontbijt voor luie mensen: 4x een goed ontbijt dat geen moeite kost

thinkstock
We zijn allemaal soms liever lui dan moe. Zeker als wekker je om zes uur 's ochtends uit je veel te behaaglijke bed rinkelt. En dan stelt zich hetzelfde eeuwenoude dilemma: opstaan en een voedzaam ontbijt klaarmaken? Of toch nog even blijven liggen en onderweg snel een ongezonde koffiekoek kopen? Wel, met deze ontbijtjes hoef je niet meer te kiezen. Beloofd.

Zelfgemaakte frozen yoghurt

In plaats van 's ochtends een kwartier vroeger op te staan om stukjes fruit te snijden en een vers kommetje yoghurt klaar te maken, kan je net zo goed in het weekend één grote voorraad maken, en die in de diepvries stoppen.

Hoe doe je het? Meng de inhoud van een volledige pot Griekse yoghurt met wat rood (diepvries)fruit en havermout, doe het in een bakvorm en strijk het mengsel mooi glad. Zet even in de diepvries. Haal het een paar uur later uit, wanneer het al wat hard geworden is, en snij het in gelijke stukken die je allemaal in een doosje terug in de diepvries zet. 's Morgens moet je dan maar gewoon een stukje nemen en je bent in een wip de deur uit.

thinkstock

Bananenijs

Zit jij ook altijd met veel te veel bananen die snel rijp worden? Ontdoe ze dan van de schil, en vries ze in. Met een beetje melk of yoghurt, chiazaad en rood fruit erbij kan je zo je dag beginnen met een gezond ijsje.

Hoe doe je het? Doe de schil van de banaan, en vries deze in. Laat een nachtje staan, en snij de banaan de volgende dag in stukjes, die je samen met wat yoghurt of melk in de blender gooit. Heb je een super-de-luxe blender in huis? Dan kan je de yoghurt en melk ook gewoon skippen en enkel de bananen tot moes malen. Stop wanneer de textuur lijkt op die van een ijsje. Lepel alles in een doos die je weer in de diepvries zet. Vervolgens doe je 's morgens wat in een kommetje, strooi je er wat rood fruit en chiazaad overheen, en je ontbijt is al klaar.

reuters

Havermoutkoekjes

Ze zijn lekker, ideaal als ontbijt of snack tussendoor en je hoeft er ook op voorhand amper moeite voor te doen. Oh en het beste nieuws: meer dan drie ingrediënten heb je niet nodig.

Hoe doe je het? Verwarm een eetlepel kokosolie, en meng die met havermout en een eitje. Echte zoetekauwen kunnen er ook nog wat agavesiroop aan toevoegen. Kneed goed, en leg dan in kleine hoopjes op een bakplaat. Zet een kwartiertje lang in een voorverwarmde oven op 180 graden, en de koekjes zijn klaar om van te smullen!

thinkstock

Bananenbrood

Niets zo gezond en boordevol proteïne als een lekker stukje bananenbrood. Ideaal om je dag mee te starten, en je smikkelt het bovendien ook gemakkelijk op on the go.

Hoe doe je het? Verwarm de oven op 180 graden. Prak (of mix) drie bananen tot een glad mengsel en voeg daar één voor één drie eieren aan toe. Meng goed zodat je een egaal beslag krijgt. Vervolgens strooi je er 150 gram amandelmeel erdoorheen. Hak eventueel een handje noten en voeg ze toe aan het beslag. Giet het mengsel in een cakevorm en zet het 45 minuten in de oven. Wil je er langer dan een week mee doen? Maak dan muffins in plaats van één cake, zo kan je een extra grote portie maken, die je dan gewoon invriest.

thinkstock