Fruit en groenten gaan honger tijdens dieet niet tegen

Thinkstock
Fruit en groenten zijn een belangrijk onderdeel van een gezond dieet, maar niet om langer verzadigd te zijn en af te vallen. In eerste instantie doet fruit voor een maaltijd wel minder eten, maar op lange termijn vermindert het het hongergevoel niet. Dat bleek uit een Amerikaanse studie uitgevoerd aan de universiteit van West Lafayette (Indiana). Erger nog: voor sommige diëters betekende extra fruit ook extra kilo's, indien geconsumeerd in 'vloeibare' vorm. Fruitsap voor de maaltijd zou namelijk honger opwekken.

Dat besluit voedingsdeskundige Richard Mattes na een studie, gepubliceerd in het vakblad International Journal of Obesity. Sommigen hadden overgewicht, anderen hadden een gezond gewicht.

Calorieopname
Bij een eerste experiment kregen de deelnemers macaroni met kaas te eten, zoveel ze wilden. Op een gewone dag aten ze tussen 785 en 821 calorieën aan macaroni. Na een 'voorgerecht' van vers en gedroogd fruit, zakte de calorieopname naar 678 calorieën (voor- en hoofdgerecht samen).

In een variant van het experiment werd de invloed van fruitsap getest. Gemiddeld aten de proefpersonen dan 891 calorieën: een pak meer dus. Over een hele dag bekeken werden 400 calorieën meer opgenomen als er gestart werd met fruitsap in vergelijking met vers fruit.

Op het eerste zicht lijkt het dus een goed idee om een maaltijd te starten met fruit. Helaas: op lange termijn is het plaatje minder rooskleurig.


Daarvoor werd een tweede experiment opgezet: de vrijwilligers kregen dagelijks 400 of 550 calorieën aan fruit en groenten of fruitsap. Na acht weken bleken ze niet minder honger te hebben of zich langer verzadigd te voelen.

Waarom extra kilo's logisch is
34 deelnemers, zowel met of zonder overgewicht, kwamen tijdens die periode 1,5 tot 2,2 kilo aan. Hoe dikker de deelnemer, hoe slechter het effect van fruit en groenten.

"Wie gewoon fruit en groenten toevoegt aan zijn eetpatroon, om gezond te zijn, kan het dus moeilijker krijgen om af te vallen", zo waarschuwen de onderzoekers. Het probleem is hierbij dat de fruit en groenten worden toegevoegd aan het dieet, in plaats van iets te vervangen.

Gewichtstoename is dan niet onlogisch: fruit en groenten bevatten ook calorieën. Bij toevoeging betekent dat een beetje extra calorieën en op lange termijn dus ook een beetje extra kilo's.  

Opgelet voor drankjes
Dit geldt vooral voor drankjes: die bevatten vaak meer calorieën dan gedacht, terwijl er niet minder wordt gegeten om die extra calorieën te compenseren. Dorst wordt ook vaak verward met honger, maar fruitsap of calorierijke dranken doen niets aan het hongergevoel.