Ga naar de mobiele website
^ Top

Er moet geen chocolade zitten in 'choco'

Ferrero/Delhaize
Ferrero, het bedrijf dat Nutella produceert, moet de duimen leggen voor Delhaize. De rechter oordeelde immers dat de winkelketen zijn hazelnootpasta 'choco' mag blijven noemen, ook al zit er geen chocolade in. Dat meldt de Tijd.

De Franstalige Franstalige Brusselse handelsrechtbank verwees een heleboel schadeclaims van de Italiaanse voedingsreus Ferrero naar de prullenmand. Die pikten het niet dat Delhaize 'Choco' op het etiket van zijn hazelnootpasta zette, omdat er - in tegenstelling tot Nutella - geen chocolade inzit. Ferrero, die ook Mon Chéri, Kinder Bueno, Ferrero Rocher en Tic Tac in zijn stal heeft zitten, eiste dwangsommen van 1.250 en 100.000 euro per inbreuk.

De rechter vond echter dat het woord 'choco' niet gereglementeerd was. "In het dagelijkse leven is dat een afkorting voor 'chocopasta', niet zozeer voor 'chocolade'", klonk het. "Delhaize omschrijft met het woord enkel hoe het product smaakt, ze beweren niet dat er ook effectief chocolade in zit."

Palmolie

Ook een andere klacht van Ferrero werd verworpen. Ferrero had ook geklaagd over de manier waarop Delhaize in zijn reclames over palmolie communiceert. Delhaize pakt uit met het feit dat haar pasta geen palmolie bevat, wat ze duurzamer, gezonder en minder vet maakt dan de traditionele pasta's. Volgens Ferrero heeft de consument meteen door dat die claims gericht zijn tegen Nutella. Ook hier vond de rechter echter dat de claims van Delhaize mogen blijven staan, omdat niet bewezen is dat ze niet kloppen.



Heb je even?

Sluiten

Wij zijn erg benieuwd naar je eerste indruk van de nieuwe HLN website. Heb je een minuutje tijd om enkele vragen te beantwoorden?

Meld een bug