Ga naar de mobiele website
^ Top

De 'vettige' zonde waar je wel van afvalt: noten

Wie vaak verschillende soorten noten eet als amandelen, cashew- en pistachenoten heeft een lager lichaamsgewicht, BMI en een slankere taille dan wie dat niet doet.

Heel wat mensen die willen afvallen, blijven ver weg van noten omdat deze veel vet bevatten. Maar nu blijkt uit onderzoek bij 13.292 mannen en vrouwen dat ze niet alleen hartziekten, diabetes en het metabolisch syndroom bestrijden, maar helpen ook slank te blijven. Experts raden daarom aan drie eetlepels noten per dag te consumeren.

Welke soorten?
Onderzoekster Carol O'Neil aan de universiteit van Lousiana: "Een van de interessantste resultaten is dat wie veel noten opneemt, gemiddeld 2 kilo minder weegt, hun taille is ook 2 cm slanker." De vorsers vergeleken ook hun risico op hartziekten, diabetes en het metabolisch syndroom. Soorten van bomen als amandel-, hazel, pecan- en walnoten werden in verband gebracht met een hoog niveau van goede cholesterol en een lager risico op chronische ziekten als hartaandoeningen. Ook kampen notenliefhebbers minder met overgewicht aan de buik, een hoge bloeddruk, een hoge bloedsuikerspiegel en een laag niveau van goede cholesterol."



Heb je even?

Sluiten

Wij zijn erg benieuwd naar je eerste indruk van de nieuwe HLN website. Heb je een minuutje tijd om enkele vragen te beantwoorden?

Meld een bug