De ochtend is het slechtste moment om koffie te drinken

Door 's morgens koffie te drinken, verstoor je de aanmaak van cortisol.
THINKSTOCK Door 's morgens koffie te drinken, verstoor je de aanmaak van cortisol.
Heel wat mensen functioneren niet naar behoren voor ze hun eerste kop koffie naar binnen hebben gewerkt, maar eigenlijk is 's ochtends koffie drinken niet zo'n goed idee. Sterker nog, het zorgt ervoor dat je na een tijdje geen effect meer voelt van de cafeïne.

Er bestaat wel degelijk zoiets als 'het geschikte moment' voor een kop koffie, en dat is niet vlak na het opstaan. Het ondermijnt immers niet alleen het effect van cafeïne, maar zorgt er op termijn ook voor dat je tolerant wordt voor cafeïne.

Ons lichaam produceert het hormoon cortisol, ook bekend als het 'stresshormoon' omdat het ook opduikt wanneer we gestresseerd of angstig zijn. Datzelfde hormoon is echter ook een belangrijk onderdeel van onze biologische klok: cortisol zorgt ervoor dat we 's morgens ontwaken en 's avonds indommelen. 's Morgens zijn onze cortisolwaarden het hoogst.

Door op dat moment ook koffie te drinken, ondermijnen we de werking van de cortisol. Cafeïne verstoort de aanmaak van cortisol, waardoor het lichaam minder van het hormoon aanmaakt en in plaats daarvan op de cafeïne vertrouwt om te ontwaken. Bovendien zorgt dat ervoor dat het lichaam op lange termijn tolerant wordt voor de effecten van cafeïne, meteen de reden waarom veel koffiedrinkers na een tijdje geen effect meer voelen. Cafeïne vervangt op termijn de energieboost die we normaal zouden krijgen van cortisol in plaats van die te versterken.

Er zijn doorheen de dag drie momenten waarop ons lichaam cortisol aanmaakt: 's morgens, rond de middag en 's avonds. Het is in de momenten tussen die cortisolpieken dat een kop koffie het meeste effect zal hebben. Of concreet, koffie drink je best tussen 10 uur 's morgens en 12 uur 's middags en tussen 14 uur en 17 uur.

Onderstaand filmpje van ASAP Science legt het allemaal erg bevattelijk uit.

THINKSTOCK