Ga naar de mobiele website
^ Top

De calorieën die we vergeten te tellen (en de oplossing)

Thinkstock
Aangezien calorieën omgezet worden in vet, wordt het tellen (en beperken) ervan gezien als de ideale manier om af te vallen. Er schuilt echter één groot probleem in die methode: veel mensen vergeten om rekening te houden met de calorieën die we drinken. En die kunnen hoog oplopen...

Iedereen die ooit al op dieet was, weet ongeveer hoeveel schade frietjes of een lekker stuk cake veroorzaken. Maar volgens een onderzoek van de Glasgow University heeft één op de vier diëters geen idee hoeveel calorieën hun drankjes bevatten. Ze staan niet stil bij het gevaar van smoothies en romige koffies, die zelfs meer calorieën bevatten dan een chocoladereep.

Er zijn zelfs veel mensen die hun dagelijks aanbevolen hoeveelheid calorieën al helemaal invullen met drankjes alleen. Voor mannen zijn dat 2.500 calorieën per dag, voor vrouwen 2.000.

Zo gebeurt dat (en zo lossen we het op):

1. Ontbijt - Twee koppen thee of koffie en een smoothie: 396 calorieën

- Probleem: veel mensen doen volle melk (33 calorieën) en suiker (15 calorieën per theelepel) bij hun thee of koffie. Een smoothie op basis van yoghurt voegt nog eens 250 à 300 extra calorieën toe.

- Oplossing: gebruik een andere zoetstof en halfvolle melk om 46 calorieën te besparen. Kiezen voor een glas sinaasappelsap (88 calorieën per 300 milliliter) doet daar nog eens 212 calorieën af.

2. Onderweg - Meeneemkoffie: 490 calorieën

- Probleem: Een grote mokkakoffie bevat ongeveer 380 calorieën. Wie daar nog slagroom aan toevoegt, komt uit op 490, het equivalent van een grote hamburger.

- Oplossing: bestel een kleine of middelmatige kop cappuccino met magere melk, die bevat vaak slechts 60 calorieën.

3. Lunch - Fruitsmoothie: 150 calorieën

- Probleem: Hoewel het fruit je wel enkele nuttige vitamines geeft, neem je door zo'n smoothie ook te veel calorieën op.

- Oplossing: water is even dorstlessend en bevat geen calorieën. Vul aan met een stuk vers fruit.

4. Tussendoortje - Frisdrank: 150 calorieën

- Probleem: automaten op het werk verleiden ons.

- Oplossing: kies voor dieetversies of ... water!

5. Sporten - Sportdrankje: 260 calorieën

- Probleem: sportdrankjes worden op basis van suiker gemaakt en bevatten 260 calorieën per fles van 380 milliliter.

- Oplossing: hydrateren is noodzakelijk, maar kan even goed met water

6. Na het werk - Alcohol: 250 calorieën

- Probleem: na vetten is alcohol de grootste bron van calorieën. Een groot glas bier bevat 250, een glas rode wijn 120 en een glas witte wijn 130 calorieën.

- Oplossing: beperk je consumptie of kies voor een drankje met weinig calorieën, zoals gin tonic (58).

7. Avondmaal - frisdrank of wijn: 150 à 200 calorieën

- Probleem: één 'gewoon' glas wijn bevat al 130 calorieën, maar thuis ben je meestal nog iets guller, waardoor het kan oplopen tot 200. Wie voor frisdrank of een fruitsap kiest, voegt 150 calorieën toe.

- Oplossing: spuitwater met een beetje citroen- of limoensap geeft smaak zonder calorieën

8. Na het eten - koffie: 290 calorieën

- Probleem: een koffie met suikerklontje (150 calorieën) en likeur na het eten (175 calorieën) brengen je totaal naar omhoog.

- Oplossing: kies voor artificiële zoetstoffen en vermijd zeer zoete, romige likeuren

9. Voor het slapengaan - chocolademelk: 250 calorieën

- Probleem: een heerlijke kop warme chocomelk met volle melk kan oplopen tot 250 calorieën

- Oplossing: kies voor alternatieven met een lager caloriegehalte, zoals die met magere melk of zwarte chocolade.

Meer over


Gesponsord

Meld een bug