Ga naar de mobiele website
^ Top

De 10 grootste bronnen van zout in onze voeding

We eten te veel zout, soms zelfs het dubbel van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dat is gevaarlijk, vooral omdat velen zich daar niet bewust van zijn. Weten wat de grootste bronnen van zout in onze voeding zijn, kan daar verandering in brengen.

Het teveel aan zout is volgens een Amerikaans onderzoek erg onrustwekkend, en dat zal bij ons wellicht niet anders zijn.

Milligram
Zo loopt de zoutopname bij de gemiddelde Amerikaan op tot 3.300 milligram, terwijl de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ongeveer 2.300 milligram is. Bovendien wordt daarbij geen rekening gehouden met het zout dat we nog extra toevoegen, bijvoorbeeld op frietjes.

Mensen met diabetes, een chronische nierziekte of een hoge bloeddruk worden zelfs aangeraden om nog minder zout op te nemen: 1.500 milligram of minder. Hetzelfde geldt voor mensen die ouder zijn dan 51 jaar.

Hartziekte
En daar hou je beter rekening mee, want te veel zout is gevaarlijk voor je gezondheid. "Zout verhoogt je bloeddruk, en dat is een belangrijke risicofactor voor hartziekten en beroertes", zegt Thomas Frieden van het Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention.

Ten slotte zette het rapport ook de 10 voedingsmiddelen op een rijtje, die verantwoordelijk zijn voor de 44 procent van onze dagelijkse zoutopname. Wie daar rekening mee houdt, kan zijn dagelijkse hoeveelheid beperken, wat positieve gevolgen heeft.

De 10 grootste boosdoeners
1. Brood: 7,2 procent
2. Vleeswaren (salami, hesp): 5,5 procent
3. Pizza: 5 procent
4. Gevogelte: 4,5 procent
5. Broodjes: 4,5 procent
6. Soep: 4,2 procent
7. Kaas: 3,9 procent
8. Vleesbereidingen: 3,5 procent
9. Pastabereidingen: 3,4 procent
10. Chips: 2,8 procent

(lbs)

Meer over


Meld een bug