Afvallen door mindful eten? Zo doe je het



Niet op dieet en toch een paar kilo's verliezen, het klinkt als een verre droom. En toch is dat precies wat ons beloofd wordt op het Europees Obesitascongres. Op voorwaarde dan wel dat je veel bewuster gaat eten.

Mindful eten, heet het. Een methode die je helpt om meer van eten te genieten, je eigen lichaam beter te leren kennen, je gezondheid te verbeteren en minder te eten. De bedoeling is om op een nieuwsgierige wijze bezig te zijn met je eetgewoonten, zonder daarbij en oordeel te vellen. Onderzoek je eigen eetgedrag: waarom eet je iets, en hoe?

Het bewust eten past in de hele mindfulnesshype van de laatste tijd. Het vindt zijn oosprong in het boeddhisme en wint de laatste jaren ook in het Westen aan populariteit. Belangrijk om weten is dat mindfulness een vaardigheid is. En dat betekent dat je het moet oefenen. Het moet een deel worden van je dagelijkse routine, en dat kost tijd.

Hoe doe je het?

1. Vermijd afleiding. Dat betekent: niet even een magazine doorbladeren, ondertussen wat televisie kijken of door je Instagramfeed scrollen. Het eten is een ervaring die op zichzelf moet staan.

2. Pauzeer voor je eet. Stop een momentje voor je de allereerste hap neemt. Hoe voel je je? Heb je een reuzehonger? Of gewoon trek? Weten hoe hongerig je bent, helpt je om te bepalen hoeveel je moet eten en hoe snel je overeet.

3. Kies eten dat je lekker vindt. Mindful eten berust op het genieten van smaken en texturen. En dat is nu eenmaal makkelijker met eten dat je oprecht lekker vindt. Let wel op: dat is geen hamburger van de McDonald's, een gezonde maaltijd kan ook heerlijk zijn.

4. Gebruik je zintuigen. Leer het uitzicht, de geur en smaak van het eten dat je eet te herkennen. Soms vergeten we dat eten al onze zintuigen aanspreekt.

5. Pauzeer halverwege. Heb je echt nog honger? Of ben je bijna voldaan?

6. Eet langzaam. Bewust eten is veel makkelijker als je het langzaam doet. Drink water, voer een interessant gesprek en probeer even te onthaasten. Zo kan je lichaam je ook bijbenen en weet je sneller wanneer je genoeg hebt.