Ga naar de mobiele website
^ Top

8 manieren om meer water te drinken

Thinkstock
We weten allemaal dat een dagelijkse dosis water noodzakelijk is om je lichaam in vorm te houden, je huid te verzorgen en zelfs kan helpen om gewicht te verliezen. Toch is er nog altijd geen eenduidig antwoord op de vraag hoeveel H2O we precies nodig hebben. Wel zeker is dat de meeste onder ons er te weinig drinken. Enkele tips.

Sommige mensen zullen je vertellen dat je acht glazen per dag nodig hebt, terwijl anderen vertellen dat de helft van je lichaamsgewicht gelijk is aan het aantal ounce (1 ounce = 28,4 milliliter) dat je moet drinken.

Volgens het Institute of Medicine moet een gezonde volwassen vrouw in totaal 2,66 liter water per dag opnemen, een man 3,69 liter. Dat lijkt veel, maar we mogen ook niet vergeten dat 20 procent daarvan in onze voeding zit.

De overige 80 procent moeten we echter wel drinken, en dat is niet voor iedereen even simpel. Zeker niet met de populariteit van Daarom geven wij 8 eenvoudige tips om je wateropname op te krikken.

1. Begin je dag met water
Zet een glas water naast je bed en drink het leeg zodra je wakker wordt. Doe dat voor je gewoonlijke kop koffie of thee.

2. Drink aan je bureau
Zet een herbruikbaar glas of fles op je bureau. Hervul die meteen als ze leeg is. Kies voor de verste waterautomaat, dat zorgt voor wat extra beweging.

Vergeet je te drinken? Kleef dan een papiertje op je computer die je eraan herinnert. Als dat niet werkt, stel dan een alarm in op je gsm.

3. Neem altijd water mee
Neem ook altijd een flesje water mee in je handtas, zodat je onderweg altijd kunt drinken.

4. Drink voor je maaltijd
Drink twee glazen water leeg voor je begint te eten. Dat doet je niet alleen meer water opnemen, maar uit onderzoek blijkt dat het je ook helpt afvallen.

Vul je glas ook op het werk voldoende bij
Thinkstock Vul je glas ook op het werk voldoende bij

5. Leng je fruitsap aan
Als jij het type bent dat veeleer naar een zoet drankje grijpt dan naar water, dan hoef je niet alle vruchtensappen voorgoed af te zweren. Het is beter om één vierde van je glas met het (pure) vruchtensap te vullen en vervolgens aan te lengen met water.

6. Zweer frisdrank af
Als je zin krijgt in een zoete frisdrank, gebruik dat dan als een herinnering om een glas water te nemen. Kan je geen afscheid nemen van de bubbeltjes? Kies dan voor spuitwater.

7. Geef je water wat smaak
Kan je ook de zoete smaakjes niet afzweren? Gebruik dan vers fruit of groenten om wat smaak toe te voegen. Komkommer, citroen, limoen en watermeloen zijn smakelijke opties.

8. Hou de hoeveelheid bij
Net als een voedingsdagboek helpt om bij te houden hoeveel je eet, kan opschrijven hoeveel water je drinkt helpen om er meer te drinken. Er bestaat zelfs een app die je daarbij helpt.

Meer over


Gesponsord

Meld een bug