7 voedingsmiddelen die je net hongerig maken

Thinkstock
Als je honger hebt, dan moet je eten. Maar wist je dat er voedingsmiddelen bestaan die je nog hongeriger maken dan je voor de maaltijd was?

Honger is het resultaat van heel wat complexe interacties die in de maag, darmen, hersenen, pancreas en bloedstroom gebeuren. Onderstaande 7 producten kunnen je het gevoel geven dat je geen energie meer hebt, zelfs wanneer je maag vol is.

Wit brood en witte pasta zorgen voor een piek van je insulineniveau. Een Spaanse studie bij 9000 mensen heeft aangetoond dat wie meer dan twee keer per dag wit brood eet, 40 procent meer kans loopt op overgewicht of obesitas over een periode van vijf jaar.

Fruitsap bevat alle suikers van je favoriete fruit, maar niets van de vezels uit het pulp of de schil. Een glas hiervoor kan je bloedsuikerspiegel de hoogte insturen, om dan weer snel te dalen. Hierdoor krijg je honger.

Er is een reden waarom je zin hebt in iets zoet na een zak chips. Zoute snacks zijn niet veel meer dan koolhydraten die snel verteren, wat je ook insuline snel doet stijgen en afnemen. Je brein en smaakpapillen brengen snelle energie met zoete lekkernijnen in verband, wat verklaart waarom je dan zin krijgt in een suikerbom. Dankzij het fenomeen sensorische verzadiging kun je je volproppen met chips en het gevoel hebben dat je 'zoute' maag gevuld is en je zoete maag kan dan nog steeds leeg zijn.

Haast elk ingrediënt van fastfood is gemaakt om je nog meer te doen eten. Verzadigde vetten zorgen voor een ontsteking van de darmen waardoor je lichaam niet meer in staat is hongerstillende neurotransmitters als dopamine en serotonine te produceren. De broodjes en desserten zijn een bron van fructose, een stof die je insuline de hoogte instuurt. Door het hoge zoutniveau kun je al snel uitgedroogd raken en de symptomen hiervan lijken erg op honger. Waardoor je al snel het gevoel krijgt dat je na enkele minuten terug moet eten.

Thinkstock

Alcohol zorgt er niet alleen voor dat je ongezonder gaat eten, het maakt je ook hongerig. Drie glazen kunnen ervoor zorgen dat het niveau van leptine, een hormoon dat honger bestrijdt, met 30 procent afneemt. Alcohol kan je voorraad van glycogeen doen slinken, waardoor je zin krijgt in koolhydraten.

Kunstmatige zoetstoffen als aspartaam en saccharine doen je hersencellen geloven dat je een zoete dosis energie gaat opnemen, terwijl dat niet zo is. Hierdoor krijg je zin in zoet tijdens de dag om dit te compenseren.  

De meeste ontbijtgranen bevatten witte bloem met een goede dosis suiker. Door dit op een nuchtere maag te eten, stijgt je bloedsuikerspiegel en insuline. Op dit moment is je niveau van cortisol het hoogst, wat een dubbele aanslag op je metabolisme betekent. 's Ochtends en 's avonds maakt je lichaam veel cortisol aan, wat een natuurlijk mechanisme van je lichaam is om zichzelf voor te bereiden op de drukte van de dag. Een hoog niveau van deze stof betekent dat je metabolisme minder goed opgenomen suikers kan verwerken. Hierdoor kan je bloedsuikerspiegel hoog zijn, maar bereiken de suikers niet de nodige weefsels. Het gevolg is een moe en hongerig gevoel.

Thinkstock