7 dingen waarvan je afvalt zonder sport of diëten

thinkstock
We weten het diep vanbinnen allemaal: de enige manier om af te vallen is meer bewegen combineren met gezonder eten. Maar daar hebben we eerlijk gezegd niet altijd evenveel zin in. Deze 7 tips hebben niets met streng diëten of sport te maken, maar kunnen op termijn wél voor wat kilo's minder zorgen.

1. Eet van een blauw bord
Geen blauwe borden in je servies? Zoek dan een andere "vreemde" kleur, die vloekt met wat erop ligt. Verschillende studies wijzen uit dat je minder eet als de kleur van je bord fel in contrast staat met de kleur van je eten. Vandaar dat experten blauwe borden aanraden, omdat weinig voedingsmiddelen een blauwe kleur hebben. Spaghetti met tomatensaus op een rood bord is dus een absolute no go.

2. Zap tijdens reclameblokken
Jouw onderbewustzijn is een geniepigaard, en reclamemakers zijn dat ook. Voor je het weet krijg je onbewust trek in chocolade of een zoute snack, omdat allerlei lekkers aanlokkelijk voor je ogen staat te dansen. Onderzoek gepubliceerd in Health Psychology bevestigde dat reclamekijkers meer snacken tijdens het tv-kijken. Dat wil niet zeggen dat je exact die dingen wil eten die je ziet verschijnen in de spotjes, maar zonder het te weten grijp je sneller naar iets om te eten voor televisie. Ook kookprogramma's hebben hetzelfde effect.

3. Kauwen, kauwen, kauwen
Happen en snel doorslikken is een erg ongezonde gewoonte. Behalve dat je er een opgeblazen gevoel aan kan overhouden, moeten slokkoppen ook meer eten voor ze verzadigd zijn. Neem je tijd om rustig te kauwen op je voedsel. Je maag zal met minder eten sneller gevuld zijn, en je proeft ook veel meer.

4. Drop de joggingbroek
Draag mooie kleren waar je jezelf sexy in voelt, ook thuis. Verstop jezelf niet in joggingbroeken en slobbertruien, want experimenten hebben uitgewezen dat je dan meer geneigd bent om te snacken. Zie je er goed en opgekleed uit, dan behoud je meer de motivatie om gezond te eten.

Eet van een blauw bord, dan eet je vanzelf minder.
thinkstock Eet van een blauw bord, dan eet je vanzelf minder.

5. Gezonde voeding op de eerste rij
Een schaal vol fruit ziet er erg smakelijk uit, en een ijskast vol verse groenten doet watertanden naar al dat kleurrijke lekkers. Studies bewijzen dat je meer trek krijgt in voedsel dat makkelijk bereikbaar is. Zet je gezonde voedingswaren dus in het zicht, en stop die pakken chips en koekjes diep vanachter in de kast. Uit het oog, uit het hart, en vooral ook uit de maag.

6. Speel een spelletje Tetris
Het klinkt kinderlijk onnozel, maar een plotse zin om te snoepen kan onderdrukt worden door je even te verdiepen in een spelletje zoals Tetris of Angry Birds op je smartphone. De aandacht is afgeleid, en de trek verdwijnt als sneeuw voor de zon. Onderzoek uit 2014 testte dit uit, en de wetenschappers concludeerden dat kleine taakjes die erg visueel zijn de zin in snoepen doet afnemen.

7. Cocktails uit lange, smalle glazen
Geniet je graag af en toe van een lekkere cocktail, serveer die dan in een lang, smal glas in plaats van on the rocks in korte, brede glazen. Een studie ontdekte dat je die korte, brede glazen tot 30% voller schenkt dan lange, smalle glazen, en dus ook 30% meer calorieën binnenkrijgt.




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels