Ga naar de mobiele website
^ Top

5 gezonde en makkelijke snacks die geen groenten en fruit zijn

thinkstock
In de namiddag steekt de drang naar een tussendoortje al eens de kop op en dan is nee zeggen tegen koekjes, chips en andere ongezonde snacks knap lastig. Bij deze receptjes hoeft dat gelukkig niet. 5 lekkere en gezonde snacks die geen typische kerstomaatjes of komkommer zijn.

1. Geroosterde kikkererwten
Kikkererwten ken je waarschijnlijk van in hummus of falafel, maar ook op zichzelf zijn ze lekker en gezond. De peulvruchten zitten boordevol vezels en antioxidanten en ze bevatten daarnaast niet eens al te veel calorieën terwijl ze wel vullend zijn. Je kunt ze los uit het handje eten, maar geroosterd zijn ze nog lekkerder.

Bereidingswijze
Laat de kikkererwten uitlekken in een vergiet en wikkel ze daarna in een keukenhanddoek zodat ze zo droog mogelijk zijn. Verspreid ze vervolgens uit op een bakplaat, voeg olie en peper en zout toe en eventueel wat paprika- of chilipoeder. Laat ze daarna zo'n 50 minuten roosteren in een oven die je hebt voorverwarmd op 200 graden. Draai de erwten elke tien minuten om zodat ze niet aanbranden.

2. Edamame boontjes
De kans is groot dat je ooit al wel eens edamame boontjes hebt gegeten in pakweg een sushirestaurant, maar je kunt ze even goed thuis maken. Ze zijn rijk aan eiwit, ijzer, calcium en omega-3 vetzuren en zijn net als kikkererwten ook goed vullend.

Bereidingswijze
De boontjes van de sojaplant koop je in de meeste (Aziatische) supermarken diepgevroren, waarna je ze simpelweg kunt stomen of een paar minuten koken in gezouten water. Soms kun je ze ook opwarmen in de microgolfoven. Laat ze daarna even opdrogen, bestrooi met wat zeezout en smullen maar.

thinkstock

3. Popcorn
Uiteraard doelen we hier niet op de popcorn die je koopt in de bioscoop, maar popcorn kan wel degelijk een gezonde snack zijn als je er niet al te veel aan toevoegt. Het bevat namelijk best veel vezels en ook antioxidanten en is eveneens laag in calorieën.

Bereidingswijze
Bij popcorn staat of valt alles bij de bereidingswijze. Schep je er tonnen suiker of zout over dan is er niets gezonds aan. Hetzelfde geldt als je er boter aan toevoegt. Koop daarom maïskorrels die nog niet op smaak gebracht zijn en voeg er zelf een beetje Himalayazout of Keltisch zeezout aan toe en eventueel wat olie als je de popcorn te droog vindt.

4. Olijven
Olijven zijn een goede bron aan gezonde vetten en ze zijn ook nog eens laag in calorieën. Alleen is het belangrijk dat je op voorhand de ingrediëntenlijst goed nakijkt, want regelmatig worden olijven uit de supermarkt zodanig veel bewerkt dat er niets gezond meer aan is.

Best koop je olijven op de markt of in de natuursupermarkt die zongerijpt zijn en vermijd inktzwarte olijven want die zijn meestal gekleurd met een kleurstof.

thinkstock

5. Geroosterde pompoenpitten
Pompoenpitten zijn erg voedzaam en gezond en bevatten onder andere ijzer, magnesium, ijzer en veel vitamine E. Ze worden weleens beschreven als een wondermiddel omdat ze zo duizelingwekkend veel gezonde voedingstoffen bevatten.

Bereidingswijze
Kook de pompoenpitten 20 minuten voor in gezouten water. Een stap die niet nodig is, maar de pitten wel veel lekkerder maakt. Kap ze daarna met wat olie en zout in een pan, en bak ze tot ze beginnen ploffen zoals popcorn. Haal ze daarna snel van het vuur af en smullen maar.




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


Meld een bug