5 dingen die je beter wakker maken dan koffie

Thinkstock
Raak je vanochtend niet in gang? Dan is er natuurlijk koffie, de zwarte godendrank die ons een hoognodige schop onder ons achterste geeft. Voor even dan toch, want eens de effecten uitgewerkt zijn, zijn we nog meer uitgeput dan ervoor. Wil je snel wakker worden én blijven? Dan zijn deze opties een beter idee:

1. Water
Toegegeven, veel smaak heeft het niet, maar toch is het geen slecht idee om 's ochtends een groot glas naar binnen te werken. Zelfs het kleinste beetje dehydratatie - en 's ochtends vroeg hebben we daar allemaal last van - kan je brein mistig en je lichaam moe maken. Voel je je doorheen de dag opnieuw suf worden? Drink dan eerst een glas water voor je andere trucjes probeert.

2. Pepermunt
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de geur van pepermunt je waakzaam maakt en vermoeidheid bestrijdt. En daarnaast zorgt het ook voor een frisse adem: win-win zeg maar. Neem dus gerust een kopje muntthee 's ochtends en stop een pakje kauwgum in je tas.

3. Bladgroenten
Het lijkt niet meteen het meest voor de hand liggende ontbijt, maar bladgroenten - denk bijvoorbeeld aan spinazie, sla of boerenkool - zijn 's ochtends een uitstekende keuze. Ze bevatten veel vitamine B, wat je lichaam helpt om voedsel naar energie om te zetten. Krijg je ze puur niet binnen? Stop ze dan in een smoothie, of in een omelet (zie volgend puntje).

4. Eieren
Niet dat we je aanraden om elke dag meerdere eieren te eten, maar regelmatig een omeletje of een spiegelei kan geen kwaad. Integendeel: ze bevatten veel proteïne om je de hele dag door energiek te houden. Het heeft wel geen zin om een magere versie met enkel de eiwitten te maken: de meeste voedingsstoffen zitten in de dooier.

5. Havermout
Niet iedereen is er fan van, maar havermout blijft een van de betere ontbijtopties. Niet alleen is het vrij calorie-arm, het heeft ook nog eens een lage glycemische index. Met andere woorden: de koolhydraten worden traag opgenomen en omgezet in energie, zodat je heel de ochtend lang wakker en energiek blijft. In tegenstelling tot je koffie en een suikerrijk ontbijt, die je na een uurtje of twee doen crashen.